Monday 23 July 2012

APA KELUHAN ORANG KOTA MASA RAMADAN?

ADA BEBERAPA perkara yang orang keluhkan ketika bulan Ramadan di Kuala Lmpur ini, tempat lain tidak tahulah.

1. Harga barang keperluan naik tak fasal-fasal. Ini adalah indikasi biasa bagi warga kota. Mereka sudah tahu sebaik bulan puasa menjelang macam-macam benda yang naik harga, itupun ada orang kata nasib baik ada beberapa bahan dapat subsidi, maka berterima kasihlah dan  bersyukurlah kepada Allah.
2. Kuala Lumpur semakin semak, banyak pokok kanopi tumbuh di kanan dan kiri jalan sehingga keadaan serba tak selesa. Di bawah kanopi yang disewa petaknya itu orang berniaga macam-macam benda. Di setengah tempat, banyak benda recyle dijual kasut bundle, baju bundle, jeans bundle, yang tidak ada biskut bundle sahaja.
3. Jalan-jalan di mana sahaja selalu jem. Orang merungut. Kalau sudah tahu jem, jika masuk bandar tak ada benda mustahak, tak payahlah masuk. Atau kalau saja-saja nak meranjau siang Ramadan, tak payah bawa kereta. Bayaran letak kereta pun mahal.
4. Atau bagi sesiapa yang seronok berbelanja di kota, fikirkan, seandainya benda-benda itu juga terdapat di kawasan sekitar tempat anda tinggal, tak perlulah beli di tempat yang jauh-jauh.
5. Semua tempat solat menawarkan hidangan berbuka yang boleh tahan. Baik waktu berbuka atau selepas solat maghrib. Disebabkan faktor ini, ada yang memilih masjid atau surau. Di surau Perkim, Jalan Ipoh pun ada majlis berbuka puasa bersama saudara baru dan saudara lama - ada santapan berbuka dan hidangan selepas solat maghrib, ada tazkirah, dan solat tarawih 8 rakaat + witir. Di tempat lain tidak tahulah. Ini hanya contoh sahaja. Sebab ada restoran kecil di Jalan Tuanku Abdul Rahman, boleh bagi nasi briyani percuma setiap hari sepanjang bulan Ramadan, tetapi syaratnya kena ambil "kopon" di kedai bingkai selang dua pintu dari restoran itu. Ayam golek jadi hidangan. Nak cuba? Mana tempatnya? Dekat sebelah 7 Eleven dekat Mydin Cokit.
6. Kebanyakan pakaian yang tergantung adalah untuk orang muda. Jeans berbagai corak, baju-baju, t shirt, dan kasut fesyen orang muda. Mood untuk membeli pakaian belum mekar masa ini. Orang masih berkira-kira nak berbelanja. Bagi yang bergaji tak kisahlah, kalau tak ada gaji tak ada kerja, nak beli apa? Jadi hari raya bukanlah matlamat sebenar orang berpuasa.
7. Kemudian ada pula pentas kecil di tempa tertentu, sempena hari raya, mereka berdendangan dengan muzik dan nyanyian meraikan orang membeli-belah. Ia sudah jadi acara tahunan. Semua tempat membeli-belah nak buat acara ini. Sesuaikah?
8. Majlis berbuka puasa di hotel-hotel makin mahal. Hanya orang yang berduit sahaja atau yang nak bergaya sahaja sanggup berbuka di situ. Hanya, berbuka di tempat macam ini selalunya melekakan. Sampai masuk isyak, masih berlonggok lagi di situ.
9. Majlis berbuka dengan anak-anak yatim atau orang-orang tua, memang elok diadakan, tetapi biarlah majlis berbuka puasa itu adalah perkara ibadat bukan untuk berhibur dan bersuka-ria, panggil artis buat persembahan tetapi macam buat show konsert di luar sana, maksudnya tak tutup aurat, dan tak kena pun kalau nak berlagu sakan dengan alat muzik atau iringan minus one. Yang lebih penting, tetamu yang diraikan dan VIP undangan mestilah tahu bawa diri sesuai dengan mood Ramadan!
Ada lagi keluhan orang kota. Kita tidak tahulah bagaimana keluhan dan rintihan orang kaya, para CEO yang berpendapatan sampai ratus ribu sebulan! Orang kata, itu sudah melampau, keterlaluan. []

No comments:

Post a Comment