Tuesday 11 March 2014

CARI PESAWAT DENGAN CARA MISTIK?

KEHILANGAN PESAWAT menyebabkan ada orang ambil kesempatan untuk menonjolkan diri.Antara yang menarik ada orang yang mendakwa sebagai bomoh sedunia, dia cuba nak mengesan di mana menghilangnya pesawat itu.Dia kata, pesawat disorokkan bunian.
Isunya bukan soal nak kesan di mana pesawat itu hilang,sebaliknya, inilah peluang untuk tampil ke permukaan media.
Penulis masih ingat, tokoh yang setiap minggu memaparkan iklan perdukunan dalam media kecil berbentuk tabloid memang mendapat dukungan wartawan tempatan.
Wartawanlah yang mengajar tokoh itu menggunakan label besar SEDUNIA bagi menggambarkan kehebatannya. Sayang, dia tidak pula membuka cawangan di Cape Town, di Kaherah, di London,New York atau paling koman di Jakarta.
Untuk mendakwa sebagai tokoh hebat SEDUNIA itu sudah keterlaluan.
Anehnya, media Melayu memberi ruang liputan terhadap bomoh sebegitu sedangkan ia telah disenaraikan sebagai sesat. Semak rekod lama dalam Jakim.
Kita mudah lupa.Ketika orang sibuk bercakap tentang pesawat, ada pihak tertentu mencari ruang untuk mempopularkan diri. Sekarang terbukti,dia tampak menonjol.
Apakah matlamat yang sebenar?
Jika kita berfikiran mistik, dan menganggap kaedah kita hebat, ada lagi pihak yang mengaku hebat. Adayang memiliki ilmu berdialog dengan orang mati. Satu lagi ilmu ghaib yang boleh terbang dan menyelam dalam air sampai 10jam lamanya.
Agaknya, kalau cerita dua benda mistik ini dipaparkan dalam media Malaysia, ada pihak tertentu tawarkan diri mengesan pesawat dengan cara ghaib itu. Pemikiran mistik memang bergelayutan di Nusantara.[]

No comments:

Post a Comment