Sunday 16 March 2014

LAGI LAMA, MACAM-MACAM SPEKULASI JAHAT AKAN TIMBUL

Kehilangan pesawat milik negara menimbulkan kekecohan. Kecoh dalam minda. Ada yang marah-marah, geram, dan pantang mendengar atau membaca komen dari orang biasa. Kalau kaum gelandangan yang bagi komen, lagilah mereka geram.
Akan tetapi kalau yang bagi komen itu berstatus menteri, maka semua akan dilaporkan. Tukang lapor memang suka melaporkan kenyataan menteri. Walaupun hanya sepotong ayat, atau tak ada apa nak komen.
Lagi lama pesawat hilang dalam lautan misteri, maka banyak spekulasi jahat yang dimainkan untuk dikaitkan dengan parti politik.
Sekarang nampak sangat pihak yang berwewenang terlalu larut dengan dunia spekulasi termasuk dunia mitos dan mistik dalam bikinan.
Teori mengaitkan sesuatu isu dengan isu yang tidak berkaitan memang berlegaran di sekeliling kita. Inilah masanya untuk mengenakan seseorang. Atau inilah masanya untuk membina persepsi yang logik atau yang tak masuk akal.
Apabila kita terperangkap dalam wadah begini, kita akan tenggelam sama dengan kisah yang sebenar. Kita membina seribu andaian bagi dikaitkan dengan seseorang.
Maka daripada andaian yang sudah lari dari fakta itu, ada pihak tertentu sibuk membuat siasatan yang tak berkesudahan.
Jika ada seseorang yang berminat dengan andaian itu untuk dimantapkan sebagai bahan tudingan politik dan fitnah, dibarengi pula dengan media yang siap sedia mengatur langkah, maka persepsi itulah yang akan dibangunkan dan dimantapkan agar semua orang menuding jari ke satu arah.
Arah mana?
Itulah arah untuk bermain politik secara murahan. Kita sudah lama bermain politik begini. Jangan tuduh siapa yang murah, sendiri kena faham. Di negara kita, apabila seorang tokoh utama bersuara dan memantapkan persepsi, maka orang lain pun akan ikut juga.
Diharap, kita fokus kepada isu kehilangan itu dan tidak menjadikan sebagai modal politik. Sudah lama kita bermain dengan fitnah. Jadi, isu kapal hilang ini elok dirasionalkan mengikut landasan yang betul. []

No comments:

Post a Comment