Wednesday 30 December 2015

NAK TULIS BUKU, TULISLAH! APA NAK BAGI TAHU ORANG?

ADA kawan penulis sembang-sembang. Dia kata, sekarang dah macam-macam buku ada di pasaran.Puncanya, nak menulis zaman sekarang makin mudah. Tak macam dulu. Sesiapa sahaja boleh tulis buku. Pokoknya asal orang itu minat kepada buku. Nak tulis buku tapi tak suka buku tak jadi juga.
Kalau kita semak paparan dalam facebook, ada sahaja orang paparkan buku baru dah siap. Ada yang buat antologi puisi, kumpulan rencana, atau novel cinta, novel biasa-biasa yang diharap akan dijadikan rujukan filem tempatan macam OMBAK RINDU.
Orang buat filem rujuk kepada novel untuk mencari cerita yang lain dari yang lain. Untuk mencipta cerita pun bukan mudah. Watak-watak yang pelbagai. Selalunya penulis gunakan kawan-kawan sebagai rujukan untuk menulis perwatakan. Nama pun sipi-sipi, kerana itulah yang jadi term of reference dalam tulisannya.
Kawan penulis kata, orang sekarang suka paparkan gambar peribadi dalam facebook. Nak mula pegang kumputer, nak mula tulis dengan laptop pun cerita pada orang lain. Berapa muka surat novel itu, nak tulis cerita pahlawan Semantan, atau Tok Janggut pun kena beritahu orang. Keghairahan begini sebenarnya tak sesuai bagi jiwa seniman kreatif. Seniman selalunya mendiamkan diri. Dia tidak kecoh dengan apa yang sedang dicipta. Sampai buku dah siap, dia masih tenang. Tak pukul canang, bagi tahu satu kampung. Ingat. Dalam sebuah kampung Melayu tradisional, hanya ada seorang atau dua sahaja yang minat buku. Lainnya, setakat baca akhbar harian. Tak percaya? Perhatikan kalau waktu hari raya. Siapa yang memiliki rak buku atau rak dipenuhi dengan model kereta, model beruang dan barang mainan kanak-kanak?
Berbalik kepada hal tadi, ada yang setiap hari nak cerita hal peribadi tentang tugasnya yang sedang mengarang buku. Cerita tentang novel yan sedang ditulis. Padahal dunia novel di negara kita ini kecik. Peminatnya berkelompok. Orang perempuan suka beli novel. Lagi tebal itulah yang dicari. Kekadang cerita tak seberapa. Semua orang boleh tulis novel. Cikgu-cikgu suka menulis sebab ada cuti panjang. Ada masa itu mengadap laptop. Ada cikgu yang diam. Satu sekolah pun tak tahu dia ada tulis novel. Ini memang hebat. Tak suka tonjolkan diri. Ingat. Kalau nak bagi tahu tentang aktiviti yang dibuat kepada orang lain, kepada jiran, takut nanti orang tak tahu apa itu novel. Apa benda yang dicakap pun tak faham.
Bagi orang yang pertama kali tulis buku dan sudah terbit, ia dianggap amat berharga. Tetapi lama kelamaan ia biasa-biasa sahaja. Laka kelamaan ia jadi hambar. Kata kawan yang juga penulis, kalau nak tulis buku, tulislah, apa nak bagi tahu orang? []

3 comments:

  1. Hi bole emai sy puterialya1101@gmail.com

    ReplyDelete
  2. Hi bole emai sy puterialya1101@gmail.com

    ReplyDelete
  3. * KUNJUNGI SITUS KAMI DI *

    WWW.ID303.INFO


    MENANG BERAPAPUN, PASTI KAMI BAYAR !!! *


    * Melayani LiveChat 7 x 24 Jam Nonstop :

    - WA : 08125522303
    - BBM : CSID303



    Tribun S128 Sabung Ayam


    Daftar Agen Sbobet


    www.gorengayam.live

    ReplyDelete