Friday 27 December 2013

PENTAS HIBURAN DAN TAZKIRAH

Di sebuah masjid ada tazkirah lepas solat maghrib.
Majlis ilmu yang begitu besar ertinya kepada mereka yang inginkan maklumat tambahan sayangnya hanya dihadiri oleh 4 orang jemaah sahaja.
Bayangkan, betapa pilunya hati penceramah di masjid ketika itu. Hendak marahkan siapa? AJK masjid yang tidak proaktifkah atau kaedah tazkirah yang perlu diubah?
Menjelang solat isyak baharulah jemaah bertambah. Tetapi itu sudah mendekati ending tazkirah.
Betul kata sindiran seorang jemaah, kalaulah ada artis yang bagi tazkirah, agaknya ramailah orang datang.
Dan ada yang membandingkan kalaulah ketika itu ada pentas hiburan tidak jauh dari masjid, pasti sekitar pentas itu sudah dipenuhi oleh orang ramai. Mereka dahaga hiburan dan bukan dahaga ilmu.
Kebetulan kutbah Jumaat hari ini tadi tentang hiburan.
Hiburan yang terpeta dalam dunia hiburan Melayu semakin kalut dan hanyut.
Tidak ada garis panduan yang ditetapkan oleh pihak yang berwewenang.
Pihak TV swasta menjadi pelopor dalam program hiburan.
Anak-anak kita, sejak kecil sudah diasuh untuk menjadi Idola Kecil. Memasyhurkan diri di pentas hiburan. Kelak jadi bintang, bakal bintang, agar negara tidak ketandusan bakat dan bidang hiburan.
Teguran dari kutbah Jumaat rasanya tidak membekas di kalangan masyarakat kita.
Pihak bertangungjawab perlu mengatur pertemuan kepada pengendali stesen TV yang ada. Hendaklah diberitahu bagaimana bentuk hiburan yang sepatutnya dibuat.
Jika dibiarkan, maka jadilah seperti hari ini.
Program REALITY semakin berlambak. Sebutlah bidang apa sahaja, semuanya nak diprogramkan menurut acuan American Idol atau program reality lainnya.
Nampaknya orang kita tidak peduli walau telah ditegur dalam kutbah Jumaat. Orang kita masih kemaruk menghantar anak untuk program begitu. Kalau anak tersingkir, maka ibu bapa tumpang menangis. Bagaikan kehilangan permata berharga.
Bukankah itu semua adalah permainan belaka? Mainan duniawi.
Menghantar anak-anak untuk program reality sama sahaja seperti kita menjerumuskan mereka ke jurang bahaya. Bukan mencari ketenaran duniawi dan kemasyhuran melulu.
Kita sudah lama dipetakan agar lebih mengutamakan hiburan. Lihatlah media cetak kita. Betapa besarnya gambar artis yang diidolakan. Lihatlah, ada ruang khas untuk apa yang mereka namakan sebagai SELEBRITI.
Bukankah ini menakjubkan. Di negara kita ada ramai selebriti rupanya. Entah selebriti bikinan sendiri atau memang benar-benar selebriti.
Orang yang diraikan. Raikan untuk apa?
Kalau ada majlis tazkirah di masjid tak laku, puncanya minda kebanyakan kita masih mengikut rentak dan ragam media yang ada.
Selagi kita masih bersetia dengan TV di rumah, masa lebih banyak terluang untuk paparan TV dan hiburan. Anak-anak juga dibentuk oleh ibu bapa agar menggemari program hiburan.
Memang kutbah ada menyebut, hiburan tidak dilarang. Tetapi bentuk hiburan bagaimana yang menjadi acuan kita sekarang?
Bukan tidak ada yang mengatakan bahawa kita boleh berhibur, boleh menikmati hiburan, tetapi ada syaratnya. Sedangkan hiburan yang kita nikmati sekarang, hiburan yang diciplak dari budaya orang putih.
Andainya program tersebut merupakan agenda mereka untuk mengajak kita masuk lubang biawak, maka kita pun tidak peduli. Kita lebih rela jadi biawaknya.
Tengoklah nanti, apa yang kita akan lakukan ketika menyambut AMBANG 2014.
Pentas hiburan bagi sambutan tahun baru 2014 itu jauh lebih meriah meskipun kebanyakan masjid di bandar besar kita mengadakan majlis Qiamulail bagi mengimbangi pentas hiburan yang tak tentu arah itu.
Cuba bandingkan, mana yang menjadi tarikan kita? []

No comments:

Post a Comment