Monday 30 December 2013

SEBUAH "REPUBLIK ARTIS" YANG TERNAMA

NAMPAK gayanya, semua orang memang suka untuk jadi popular. Kalau sudah popular, senang pulalah nak cari makan. Yang orang berperang di sana-sini, adalah kerana nak cari makan.
Di negara kita, yang nampak mudah menjadi warga negara sebuah "republik artis" adalah orang-orang yang dianggap ternama.
Pada 21 Disember 2013 yang lalu, penulis terpandang SENARAI PENCALONAN bagi ANUGERAH BINTANG POPULAR 2013.
Wah! Hebat sungguh penduduk di republik berkenaan. Mereka sentiasa diraikan dan terus diraikan. Dalam setahun ada beberapa anugerah yang hendak diserahkan kepada calon-calon yang layak.
Mereka yang tidak berada di republik berkenaan sudah tentulah orang yang jadi peminatnya, yang diminta memilih, mengundi dan diminta bertepuk sorak, diminta memadatkan dewan untuk menyaksikan acara yang mereka anggap sebagai gilang gemilang [mengikut laporan wartawan hiburan kita].
Menyemak senarai yang penulis kutip [kebetulan kertas itu terbiar di atas bangku di celah-celah KL, sebab penulis tidak membeli/baca media arus perdana] -bahawa di kalangan penduduk republik berkenaan ada berbagai kategori rupanya.
Antaranya:
[1]. KATEGORI ARTIS BARU LELAKI - ada 18 orang. Setelah disemak dari atas ke bawah, tidak ada satu nama pun yang penulis kenal. Bermakna saya sudah ketinggalan MRT/monorail. Tak tahu perkembangan masa di republik berkenaan.
[2]. KATEGORI ARTIS BARU WANITA - tak ada seorang pun yang penulis tahu latar belakangnya. Mereka entah datang dari planet mana pun kita tak tahu.
[3]. KATEGORI PELAKON TV LELAKI - ada 35 nama. Agaknya berapa nama yang penulis tahu dan mengenali latar belakang pelakon itu melalui pembacaan?  Hanya ada beberapa nama yang kerap muncul dalam media, tetapi penulis tidak ambil pusing pun, sebab kita langsung tidak mengikuti siaran TV. Jadi artis dan drama atau filem apa, langsung tak tahu.
[4]. KATEGORI PELAKON TV WANITA - ada 38 nama. Semua nama itu samar-samar bagi penulis kerana maklumlah kita tidak menjadi warga negara republik berkenaan. Tak ambil peduli pun kalau mereka ada gosip, kahwin cerai, khalwat, dan apa sahaja perkembangan tentang diri mereka.
[5]. KATEGORI PELAKON FILEM LELAKI - ada 34 nama semuanya. Kenapa ada perbezaan antara pelakon TV dan pelakon filem? Inilah yang peliknya. Kalau begitu, seorang yang ternama boleh dapat dua anugerah antara TV dan filem tadi.
[6]. KATEGORI PELAKON FILEM WANITA - ada 32 nama semuanya. Baik pelakon filem lelaki atau wanita, kita memang tak berapa tahu. Hanya jeling-jeling apabila ada orang lain selak media cetak. Nak ambil tahu sangat tentang dunia mereka pun buat apa, kita bukan warna negara republik berkenaan pun.
[7]. KATEGORI ARTIS KOMEDI LELAKI - ada 35 nama.
[8]. KATEGORI ARTIS KOMEDI WANITA - ada 17 nama.
[9]. KATEGORI PENYANYI LELAKI - ada 23 nama.
[10]. KATEGORI PENYANYI WANITA - ada 19 nama.
[11]. KATEGORI DUO/ARTIS BERKUMPULAN - ada 29 nama.
[12]. KATEGORI PENGACARA TV LELAKI - ada 26 nama dan KATEGORI PENGACARA TV WANITA - ada 18 nama.
[13]. KATEGORI PENYAMPAI RADIO LELAKI - ada 24 nama dan PENYAMPAI RADIO WANITA ada 20 nama.
Jadi, acara yang dilaporkan gilang gemilang itu adalah untuk warga republik artis berkenaan. Sekalipun bukan penyanyi, bukan pelakon, sekadar jadi penyampai radio pun boleh tumpang naik pentas untuk dapat anugerah.
Kemudian orang ramai pula dikerah agar mengundi mereka. Konon sebagai peminat. Hakikatnya, dunia di dalam republik itu hanya mereka sahaja yang meraikan. Bilangannya boleh tahan sesuai dengan sebuah republik yang kecil.
Nama-nama yang tersenarai itu adalah nama-nama yang akan disenaraikan lagi untuk acara lain pula. Pendeknya, beruntung penduduk republik berkenaan kerana mereka sentiasa disajikan dengan berbagai anugerah.
Baik apa kegiatan mereka, semuanya telah dibayar. Mereka tidak melakukan atas nama kerja amal. Lakonan mereka sudah dibayar. Nyanyian mereka juga telah dibayar. Anugerah jadi pemangkin untuk melonjakkan kemasyhuran diri. Tetapi, orang awam juga ingin tahu, kerana sering golongan ini mengeluh jasa mereka tidak dikenang orang. Jasa bagaimana? Berlakon itu berjasakah? Menyanyi itu menghiburkankah?  Melawak itu menghiburkankah?
Di hujung penghidupan, kita menyaksikan golongan ini agar sentiasa dikenang. Anugerah yang mereka dapat berkali-kali dalam setahun itu adalah contoh orang mengenang mereka. Akan tetapi penduduk republik mahu lebih dari itu. Jadi kenangilah jasa mereka! []

No comments:

Post a Comment