Friday 27 December 2013

SIAPA PUAK PELAMPAU TU?

BELUM apa-apa sudah ada orang yang atau kumpulan yang dianggap puak pelampau.
Siapa puak pelampau tu?
Sebenarnya di negara kita tidak ada puak pelampau. Yang ada adalah persepsi belaka. Mereka buat persepsi begitu bagi melabelkan kumpulan lain yang tidak sealiran dengannya.
Kumpulan yang bercakap tentang keresahan rakyat kerana kos hidup yang semakin meningkat bukanlah kumpulan pelampau.
Jika begitu, sesiapa sahaja yang buat kajian tentang perkara yang sama akan dicap sebagai pelampau. Sebagai kajian pelampau.
Apa yang difahami daripada sikap sedemikian, masih ada orang yang tidak mahu menerima perbezaan pendapat.
Asalkan ada kumpulan yang mengkritik langkah kerajaan menaikkan atau mengurangkan subsidi untuk rakyat, maka orang itu dicap sebagai pelampau.
Di mana rasionalnya kita?
Tuduhan yang dilemparkan hanya berpunca daripada persepsi. Tidak ada pelampau di negara kita. Hanya kerana berjuang untuk kepentingan semua orang, kumpulan itu dituduh pelampau. Sedangkan mereka yang "melampau" tidak pula dituduh sebagai pelampau.
Semua ini persepsi yang sudah ditanam sejak awal-awal lagi.
Keresahan sekelompok kecil rakyat adalah gambaran bahawa keresahan itu menyeluruh. Bukan semua rakyat berkemampuan mendepani kenaikan harga perkhidmatan dan barangan yang dikenakan.
Lebih ramai rakyat yang kecundang mendepani masalah kenaikan harga yang mendadak sekarang. Golongan yang terkesan adalah mereka yang tidak ada pendapatan tetap.
Tulisan ini langsung tidak simpatik terhadap mereka yang kerja kerajaan dengan gaji lumayan tiap bulan. Mereka tidak rasa apa. Mereka senyum melihat orang lain menderita. Bahkan tuduhan terhadap rakyat berpendapatan rendah sebagai puak pelampau adalah keterlaluan.
Berpada-padalah menyuarakan sesuatu perkara. Jangan kerana faktor politik seseorang sanggup memberi label yang tidak simpatik langsung terhadap masalah yang dihadapi kebanyakan rakyat.
Memang orang yang berkedudukan tidak rasa apa. Orang yang kais pagi makan pagi amat terkesan dengan apa yang berlaku sekarang.
Justeru, berhati-hatilah mengeluarkan kenyataan. Jangan sampai menyinggung hati kecil rakyat. Jangan anggap segala program yang dirancangkan oleh pihak pusat itu telah melegakan rakyat keseluruhannya.
Buktikan, golongan elitis ini telah mendengar suara rintihan rakyat.
Buktikan mereka mendengar dan bertindak untuk melegakan keresahan rakyat. Bukan memberi label yang teruk. Kasihanilah rakyat yang berpendapatan kecil dan tidak ada pendapatan tetap. Merekalah yang banyak mengeluh sekarang. []

No comments:

Post a Comment