Thursday 29 August 2013

CAKAP TENTANG SYIAH

Kalau sesiapa menyemak buku yang ditulis oleh pendukung Syiah, tak kiralah Syiah dari mana pun termasuk Syiah Melayu kita, mereka lebih suka merujuk kitab-kitab hadis Sunni sebagai bahan pendalilan. Mereka tidak suka merujuk kitab AL-KAFI si Kulaini.
Kemudian, mereka memang terus terang tak mahu pakai hadis BUKHARI, MUSLIM, AT-TIRMIDZI dan sebagainya, kerana mereka ada serangkaian hadis mereka sendiri.
Mereka selalu mengatakan bahawa hadis-hadis atau tafsir yang Sunni bawa batil semuanya, tidak ada kaitan dengan isu yang diperkatakan.
Mereka kritik Abu Bakar as-Siddiq, Umar dan Utsman. Mereka kritik nama-nama yang biasa kita sebut apabila memperkatakan sesuatu hadis.
Segala kelebihan, segala sesuatu yang baik adalah berkaitan dengan Ali r.a. Mereka selalu menyebutnya Imam Ali a.s.
Apabila mereka menafikan kesahihan hadis yang kita rujuk, kerana mereka ada alasan tertentu. Alasannya ketika di zaman Abu Bakar, Umar dan Utsman orang tak berani tulis hadis. Ia jadi larangan. Lagi-lagi hadis yang berkaitan dengan Ahlul Bait. Ahlul Bait di pihak pembangkang, nak lawan kerajaan bagaimana, kata mereka.
Dengan sebab itulah nama Ali r.a. dipencilkan.
Mereka juga mempertikaikan status para sahabat. Bukan semua sahabat itu cerdik kaa mereka. Mereka juga buat kesalahan.
Akan tetapi siapa yang merujuk kitab mereka, riwayat hadis mereka juga hanya berlegar kepada orang itu juga, paling tidak Jaafar as-Shadiq. Ada juga yang tak sebut nama langsung. Hanya diriwayatkan sahaja.
Dalam bab wuduk, hal basuh kaki atau usap kaki dengan air boleh disembangkan sampai berjilid-jilid. Ada banyak dalil yang menyebabkan mereka lebih suka usap kaki dari basuh kaki.
Begitu dalam bab pemilihan Ali r.a. setelah kewafatan Nabi s.a.w. Boleh dijadikan berjilid-jilid buku. Ada sahaja hujah yang mereka kemukakan. Memang tak ada penyudahnya.
Begitu juga dalam bab BID'AH -- itu sebab ada banyak perkara yang Syiah tak nak ikut apa yang Sunni buat kerana semua yang kita buat adalah bid'ah belaka.
Hal solat terawih pun sampai berjilid-jilid kalau nak dibahas. Begitu kebid'ahan yang lain.
Bab azan pun jadi pertikaian juga. Nabi s.a.w. suruh lain, kita buat lain. Itu hujah pihak Syiah.
Bab kahwin mut'ah lagilah mereka ngotot. Kalau nak diceritakan memang berbelit-belit, dan kekadang tak tahulah apa nak jadi?
Mereka tak pakai hadis yang kita selalu rujuk, tetapi ketika nak berhujah, mereka banyak mengutip hadis dari Abu Hurairah, dari Aisyah dan para sahabat lain. Kalau kena pada mereka, nama sahabat itu mereka pakai, kalau tak kena mereka sisihkan. Begitulah nampaknya. Mereka tetap kutuk juga dan mengkafirkannya.
Apabila berdebat dengan penganut Syiah, kita perlu mengalah. Nak debat bagaimanapun, mereka nak menang. Bagilah dia menang. Bukan apa, bagi dia senyap. Bukan tanda kalah. Fikir-fikir nak berbalah dengan dia pun apa yang dapat?
Baik duduk mengaji tentang bab yang dipertikaikan ini supaya kita lebih memahami lagi. Wallahu a'lam. []

No comments:

Post a Comment