Monday 31 December 2012

BEDAH OTAK SUDAH ADA DI ZAMAN FIR'AUN

MESIR PURBA selalu dikaitkan dengan Fir'aun sebuah kuasa besar pada masa silam. Kehebatan Fir'aun itu sama seperti kedudukan Amerika Syarikat pada hari ini. Dia yang menguasai dunia, semua kena dengar cakap dia. Pada masa dulu suara Fir'aun itu digeruni. Bukan soal Fir'aun yang kita nak sentuh kali ini, kerana cerita Fir'aun semua orang sudah tahu terutama bagi mereka yang menyelusuri sejarah para Nabi yang diutus - Nabi Yaakub, Nabi Yusuf, Nabi Musa dan Nabi Harun.
Yang kita nak sentuh adalah tentang betapa hebatnya teknologi perubatan Mesir Purba. Meski purba, ia bukanlah purba seperti yang kita fahami. Kepurbaan Mesir ini adalah ketamadunan yang berteknologi tinggi pada zamannya.
Bayangkan, setelah carigali dan uji kaji semua legasi dari Fir'aun yang terpendam dalam tanah maka pakar dunia moden telah menemukan beberapa fakta yang mengejutkan.
Antaranya, meskipun ia purba, sudah ada kaedah perubatan yang kita kenal hari ini, sudah ada kajian tentang anatomi, sudah ada perancangan bandar, senibina, senihalus dan tekstil.
Meski kepurbaan itu telah wujud sejak 3000 SM, mereka sudah ada tekniknya yang tersendiri untuk buat pembedahan. Contohnya, dalam kes pembedahan otak manusia, mereka juga sudah tahu mengunakan apa yang kita kenal hari ini sebagai antibiotik.
Pengkaji memikirkan bagaimana mereka boleh mengawetkan mayat Fir'aun dan suku-sakatnya. Mereka tahu mengawetkan mumi atau mumifikasi yang sangat kompleks. Dikatakan kompleks kerana, kita sendiri tidak tahu bagaimana kaedah mengawetkan mayat sehingga tahan lama, tahan sampai ke tahun 2013!
Bayangkanlah, bagaimana hebatnya teknologi mumifikasi yang mereka ciptakan. Dari mana mereka belajar ini semua? Apakah mereka mempunyai perguruan dalam bidang perubatan pada masa itu?
Cerdik pandai hari ini mula memikirkan beberapa perkara, antatanya:
Dalam soal mumifikasi ini, mereka telah melakukan kerja makmal perubatan yang hebat. Dilakukan secara bertahap. Mula-mula mereka membedah otak mayat itu, otak dan organ dalaman lain dikeluarkan. Mumi yang kita lihat hari ini sudah kosong dalamnya.
Kemudian mayat yang sudah dikosongkan itu dinyahhidratkan selama 40 hari dengan menggunakan sejenis bahan garam mineral campuran sodium bikarbonat, sodium karbonat, sedikit sodium klorida dan sodium sulfat. Campuran ini mereka namakan sebagai Natron.
Rongga mayat yang sudah dikosongkan tadi kemudian dimasukkan kain linen, pasir atau habuk kayu. Kulit mayat disapu dengan campuran herba khas dan selapis campuran damar. Semuanya kemudian dibungkus kain linen. Mereka sudah tahu mencipta kain linen, bererti memang ada kilang linen di kalangan masyarakat Mesir Purba selain mereka membawa dari luar negeri [jika ada bukti sejarah menyatakan demikian].
Kita tidak usah pergi jauh, lihat sahaja senibina piramid itu sendiri. Siapa yang memulakan bentuk piramid itu, siapa yang menciptanya? Khabarnya, seni berbentuk piramid ini juga wujud di Jawa kerana binaan itu telah tertimbus oleh bencana alam pada masa silam. Susunan batu dalam pembinaan Candi banyak meniru kaedah piramid, tetapi diubah dalam susunan lain.
Orang sekarang tidak mampu bina piramid sebesar yang wujud di zaman Mesir Purba. Bolehkah? Pasti tidak mampu.
Jika syarat diletakkan, anda binalah sebuah piramid sebesar itu tanpa menggunakan kren, tanpa lori besar, tanpa alat-alat moden yang kita gunakan hari ini, jangan guna jentolak atau apa sahaja. Gunakan tenaga manusia 100%, berapa banyak tenaga manusia yang hendak digunakan?
Orang moden tak mampu mungkin melakukan kerja berat begitu sekiranya tanpa alat yang moden. Pembinaan semula Candi Borobudur [kerjasama UNESCO] menggunakan alat moden siap kren semua.
Nah, renungkan, menurut catatan, sebuah Piramid memerlukan 2.5 juta blok batu. Sedangkan orang Mesir purba siapkan Piramid bukan dalam masa setahun dua, malah hingga 20-30 tahun! Bayangkan. Keluasan tapak asas Piramid itu 5.5 ekar. Yang peliknya mereka membina Piramid 2000 tahun sebelum adanya teori Pythagoras Greek.
Mungkin teori itu elok dinamakan teori Piramid Mesir Purba dan bukan milik orang Greek. Atau memang pakar-pakar dari Greek turut diundang oleh Fir'aun untuk melakar bentuk Piramid yang akan dijadikan kenangan di kemudian hari.
Ketika menyambut ambang tahun 2013 ini, cuba kita fikirkan apakah umat Melayu ini mempunyai kehebatan seperti kecanggihan di zaman purba itu? []

No comments:

Post a Comment