Saturday 5 January 2013

MUZIK DAN NYANYIAN PANGGIL SYAITAN

Dalam kitabnya [Al-Islam wa al-Fann, 1996, Kairo: Maktabah Wahbah] Yusuf al-Qaradhawi [setengah pihak tidak suka kepadanya dengan alasan tertentu] ada beberapa syarat nyanyian yang dibolehkan.

Apa syaratnya?

  • Tema atau isi lagu itu sejalan dengan adab -nilai-nilai- dan pengajaran Islam. Jangan sampai ada lirik lagu yang meragukan dalam soal keimanan. Jangan ada lagu yang memuja atau memuji perbuatan zalim, penguasa yang zalim dan yang fasiq. Jadi kena semak liriknya.
  • Cara penampilan penyanyi tidak melanggar syariat - suara yang merangsang, membangkitkan berahi, berlenggang-lenggok, lompat kanan dan kiri -- sudah tentu tak boleh dedah aurat.
  • Tidak bercampur dengan sesuatu yang haram. Seperti bertabarruj -- berpenampilan macam pelacur, dedah aurat tentunya, bercampur lelaki perempuan dalam satu majlis -- ini memang kemestian yang sering berlaku di negara kita.
  • Tidak berlebihan. Tidak berlebihan dan melampaui batas.
Dalam paparan yang sama beliau menyatakan, nyanyian yang dibolehkan menjadi haram kerana beberapa sebab, antaranya:
  • Penyanyi perempuan yang tidak dihalalkan memandangnya, dapat menyebabkan nyanyian yang boleh menjadi haram. Kalau sudah berada di pentas, maka aksinya adalah aksi penghibur, sudah tentu yang memandang adalah audien campuran lelaki dan perempuan termasuk budak sekolah. Keharaman muncul kerana ia mendatangkan fitnah.
  • Alat muzik yang dimainkan adalah simbol kesenangan para pemabuk baik terompet [apa sahaja alat tiupan], gitar [muzik bertali], gendang dan sebagainya. Kita perhatikan hari ini, kelab malam, bar atau sejenisnya adalah menghidangkan muzik, nyanyian, wanita, syahwat, arak dan seterusnya. Tidak dapat dielakkan.
Lagu yang dinyanyikan bukan berisi kata-kata kotor, mencarut, lucah, menghina Allah dan Rasul-Nya. Begitu juga lirik lagu yang memuji kecantikan wanita [banyak lagu Melayu menggambarkan kecantikan wanita, memuji pinggang ramping, dada bidang, pipi bak pauh dilayang dan sebagainya].
Jika disemak satu persatu, memang sukar hendak mengadakan persembahan hiburan berdasarkan syarat tersebut. Tetapi dunia Melayu kita telah melakukan transformasi yang begitu cantik sekali sehingga semua orang tidak terkata apa ketika menyaksikan acara hiburan di mana-mana. Wallahu a'lam. []

No comments:

Post a Comment