Tuesday 1 January 2013

RAMALAN JAYABAYA REKAAN PUJANGGA

DI KUALA LUMPUR dalam tahun akhir 80-an dan 90-an, saya kerap mendengar peniaga kaki lima dari keturunan Indonesia menyebut nama Jayabaya. Hinggakan ada yang berniaga benda tipu, iaitu konon dia boleh meramalkan nasib seseorang, hingga kepada ramalan angka cabutan bertuah dengan kaedah Jayabaya.
Jayabaya itu siapa?
Mungkin kalau kita tanya kepada mereka, ada banyak cerita yang dituturkan. Atau paling tidak, mereka kata Jayabaya itu orang yang mengarang kitab ramalan atau primbonan Jawa.
Sebenarnya, peniaga kaki lima itu adalah bukti bahawa dalam proses akulturasi antara budaya India dan Jawa terdapat semacam moulding, blending dan unsur-unsur kebudayaan [cultural traits] dari India diambil sekiranya sesuai sebagai bentuk nukleus dan kemudian diubahsuai dengan unsur budaya Jawa. Hilanglah keindiaannya dan menjadi kejawaan.
Kata Bosch, seorang pengkaji budaya Jawa, sebagai local genius bangsa Jawa yang telah dilanda bermacam gelombang budaya dan agama asing, maka berlakulah akulturasi tadi [tulisannya "Local-genius and Old-Javanese Art" MEDEDELINGEN...Jil.15, No.1,1952].

PUJANGGA
Contoh akulturasi yang nyata adalah BHARATAYUDDHA yang merupakan kakawin [puisi Jawa kuno] Jawa yang dikarang oleh Mpu Sedah dan Mpu Panuluh.
Kakawin ini macam puisi panjang berjela menceritakan tokoh yang sudah tentunya Raja  walaupun kakawin ditulis dengan merujuk cerita asal dari India sana.
Kakawin atau puisi ini sengaja ditulis oleh dua orang ini bagi tujuan memberikan tanggapan mulia rakyat terhadap rajanya. Setiap raja dianggap agung dan berlaku adil meskipun hakikat sebenarnya melakukan penipuan.
Cerita yang dipetik dari India itu adalah meneritakan tentang kepahlawanan untuk dijadikan teladan kepada pembacanya. Pendeknya wira yang diceritakan hebat-hebat belaka sampai tidak ada cacat celanya.
Dua pujangga yang bergelar Mpu tadi telah menyusun kakawin sebagai persembahan untuk Sang Raja yang bernama Jayabaya.
Sudah jadi kebiasaan para pengarang atau pujangga pada zaman dahulu menulis sesuatu untuk menyanjung raja. Dalam hal ini Raja Jayabaya diberi sanjungan hebat oleh Mpu Sedan dan Mpu Panuluh.
Kenapa mereka memuja raja? Puncanya pada masa dulu, mereka anggap raja adalah penjelmaan dewa atau tokoh -tokoh dari Mahabharata. Berbeza dengan di India di mana mereka memuja dewa per se, sementara di Jawa hanya sekadar menganggap ia "penjelmaan dewa" -- sebagai bayangan yang lebih berkuasa.

SEDIH
Mpu Sedah menurut kisah tidak sanggup menyelesaikan kakawin itu kerana ia begitu menyukarkannya. Sukar kenapa? Ada yang kata dia rasa tak sampai hati nak meneruskan cerita yang "mengerikan" itu. Tidak tahulah mengerikan dalam bahagian mana kakawin itu? -- tidak dinyatakan.
Disebab Mpu Sedah tak sanggup, maka tugas menulis kakawin itu diserahkan kepada Mpu Panuluh pula. Pada masa dulu, gelaran Mpu bukan untuk penulis, pengarang atau penyusun sahaja, malah tukang ketuk besi untuk buat keris juga dipanggil Mpu. Atau kita kata sebagai pandai besi, tukang besi, tukang keris, tukang pisau dan sebagainya.
Jadi kakawin yang ditulis oleh mereka itu adalah berdasarkan kepada kitab Mahabharata Kawi [ketika Raja Dharmawangsa jadi Raja Jawa kira-kira 1,000 tahun sesudah Masihi].
Berbalik kepada Jayabaya tadi, di kalangan orang Jawa, mereka selalu merujuk kitab Jayabaya. Tidak semestinya ia ditulis oleh Jayabaya, atau Mpu Panuluh. Sekarang pun orang boleh gunakan nama Jayabaya untuk apa sahaja bahan yang berkaitan ramalan dan primbonan.
Tidak hairan di Kuala Lumpur, penjaja kaki lima menggunakan "Ramalan Jayabaya" untuk melariskan dagangannya meskipun jelas ia suatu pembohongan. Raja Jayabaya bukanlah pintar dalam soal ramalan dan primbonan, ia hanya menggunakan nama besar bagi meningkatkan status ramalan itu sendiri. Tanpa nama Jayabaya tentulah ramalan itu tidak popular seperti yang ada hari ini. Akhirnya dalam zaman moden ini masih ada orang membelek kitab Jayabaya! []

No comments:

Post a Comment