Tuesday 1 January 2013

TAK KAN NANGKA SEULAS NAK BELAH PERUT?

DI SEBUAH ISTANA. Seorang pekerja istana baru sahaja balik dari kebun. Dia membawa sebiji nangka yang sudah masak. Ketika memikul nangka yang beratnya lebih kurang tujuh kilogram itu, terserempaklah dengan isteri Megat yang katanya sedang mengandung tujuh bulan -- anak sulung.
"Hai! Nangka masak tu? Nak bawak ke mana?" usik isteri Megat.
"Nak bagi boss kitalah!" kata pekerja istana sambil tercegat di depan isteri Megat.
"Boleh tak mintak seulas je, saya nak rasalah, teringin pulak bila kamu kata nangka tu dah masak," usik isteri Megat.
"Seulas aje tau!" kata pekerja istana bergurau sambil menunjukkan jari telunjuknya seperti yang orang moden biasa sebut 1Malaysia!
Maka kemudian pekerja istana itupun meletakkan nangka yang dipikulnya di atas lantai. Dia pun ambil pisau dan ditorehnya buah nangka itu. Dikeluarkan seulas untuk diserahkan kepada isteri Megat yang nama gelaran sebenarnya Megat Seri Rama. Ada yang memanggilnya Megat Seri Kupu.
Isteri Megat makan seulas nangka masak itu. Rasa tak cukup. Nak tambah lagi.
"Boleh tak mintak seulas lagi?"
Tercengang pekerja istana mendengar permintaan itu.
"Bukan ke tadi kata nak rasa seulas aje?"
"Tadi belum rasa, takut rasanya tawar, tu sebabnya saya nak seulas. Kalau sedap, manis, saya nak lebihlah," kata isteri Megat sambil tertawa kecil.
Pekerja istana itu pun menoreh lagi buah nangka itu, dikeluarkan sampai lima ulas nangka. Diserahkan kepada isteri Megat.
Isteri Megat rasa puas hati. Dia bungkus ulas nangka itu dengan daun pisang. Dia bawa balik ke rumahnya yang tidak jauh dari kawasan istana baginda atau boss -- gelaran yang mereka biasa sebut.
Ketika memikul buah nangka itu, pekerja istana teringatkan kisah Sultan Bingung di zaman dahulu. Sultan itu mengikut ceritanya telah membelah perut perempuan yang mengidam makan seulas nangka yang sepatutnya dipersembahkan kepada baginda.
"Itu baginda zaman dulu, tak cukup akal. Dia kahwin dengan jin, dia ikut perangai jin," bisik pekerja istana sambil meneruskan perjalanan menuju ke dapur istana.
Sebaik masuk ke dapur, dia tengok baginda yang dipanggil boss ada di dapur. Baginda nampaknya turut sama dengan para pekerja dapur. Baginda ikut mengacau gulai dalam kuali.
"Mat, nangka mana yang kamu bawak tu?" tanya baginda yang bergaya macam chef zaman moden.
"Nangka belakang istana boss, dah masak, daripada dimakan tupai baik kita makan dulu," katanya.
"Macam mana buahnya? Manis?" soal baginda ingin tahu.
"Tadi isteri Megat dah cuba, saya bagi lima ulas, dia kata manis rasanya!" pekerja istana yang bernama Mat itu tersenyum.
"Tak kan bagi lima ulas sahaja kamu? Kedekut benar, dia tengah mengidam, potonglah lebih sikit," kata baginda.
"Bukan apa boss, takut nanti ada orang kena belah perutnya!" ujar Mat sambil tertawa kecil. Semua pekerja yang sedang sibuk di dapur ikut tertawa termasuk baginda sekali.
"Itu Marhum Mangkat Dijulang! Saya lain, saya boss!" kata baginda gembira.
Mat pekerja istana pun potong buah nangka itu. Dia belah-belah. Habis tangannya terkena getah nangka. Orang lain makan nangka, lain pula yang kena getahnya.
"Mat! Bagi sepotong nangka tu untuk isteri Megat Seri Rama, kang dia kempunan!" perintah baginda.
"Boss tak marah ke ada orang dah makan nangka itu sampai lima ulas?"
"Nak marah buat apa? Siapa sanggup makan sebiji nangka sampai habis? Syaitan bolehlah makan gitu. Saya boss, saya makan dua tiga ulas sahaja, yang lain kamu semua kena makan, atau bawak balik ke rumah. Jangan tinggalkan satu ulas pun di istana boss," ujar baginda sambil tertawa ceria.
Pekerja dapur istana gembira mendengar perintah boss. Hari itu semuanya dapat nangka. Bukan seulas. Malah berulas-ulas, tak terkira.
Sambil memasak di dapur, boss bercerita.
Dia kata, "Logikkah seorang sultan nak makan nangka sampai begitu banyak? Isteri pembesar istana nak makan seulas pun sampai nak belah perut? Itu kejam namanya. Nak tengok siapa makan nangka itu, isteri Seri Rama atau bayi dalam kandungan? Itulah raja bodoh namanya."
"Betul boss!" sahut Bedah tukang masak.
"Betul boss!" kata Fidah tukang potong sayur.
"Boss, kalau ada sultan boleh makan sebiji nangka, dia tu memang baka gajah boss! Kalau bukan baka gajah pun, sanggupkah seisi istana mendengar baginda kentut sepanjang masa di istana? Atau silap haribulan Tuk Dukun kena panggil sebab baginda sakit perut dek terlampau banyak makan nangka masak!" sampuk seorang pekerja dapur istana.
Semua pekerja istana tertawa. Boss pun ikut tertawa.
"Itu sebablah, saya suruh Mat potong nangka tu tadi, bagi pada kau orang semua, tinggalkan sikit untuk saya nak makan. Bukan nak makan sampai kenyang. Buah di kawasan istana ini bukan untuk saya, tapi untuk kamu semua, barulah semua happy! Saya tak mahu orang hantar buah yang baik-baik untuk makanan istana, sedangkan rakyat makan buah yang tak elok. Biar kita sama-sama makan buah yang baik, tak kira dalam istana atau di luar istana!" kata boss panjang lebar.
"Jadi, apa komen boss tentang Sultan Bingong yang belah perut isteri Megat Seri Rama dulu?" tanya Wak Surip yang dari tadi asyik tersengih-sengih tak terucap satu kata pun.
"Saya tak boleh ikut perangai dia. Dia lain, dia lain macam kesukaannya, berkawan dengan jin perempuan, itu sebab perangai dia pun macam itu, saya manusia biasa macam kamu, hanya kebetulan saya dipilih jadi boss. Ini jawatan sementara di dunia, saya tak boleh bersikap kejam macam dia. Itu perbuatan orang tak siuman." kata boss lagi.
"Jadi boss tak setujulah belah perut?"
"Nak belah perut buat apa? Seulas nangka pun nak belah perut?" tingkah boss sambil mencicipi kemasinan gulai yang sedang dimasak. Nampaknya boos atau baginda Sultan sangat minat memasak di dapur istana bersama para pekerja istana. Baginda pun suka berterus terang. Setiap hari baginda berpakaian biasa, jubah dan kupiah putih macam orang kampung nak ke masjid atau surau.
Memang semua pekerja istana mengakui, tidak ada raja yang begitu merendah diri. Dia tahu, ketika di dunia ini sahaja dia dihormati dan disanjungi, apabila sudah mati, tidak ada apa gelaran pun. Dia akan dipanggil dengan nama yang biasa, tiada pangkat dan tiada kedudukan tinggi.
Begitulah kisah seorang raja di sebuah negeri yang tidak bernama. Wallahu a'lam. []

No comments:

Post a Comment