Sunday 21 April 2013

RAMAI TAK SUKA ZULKIFLI NORDIN

SEMALAM [Ahad] sengaja lepak di Brunsfield, Batu Tiga, Shah Alam.
Seorang pemandu teksi India beritahu penulis, dia tidak suka kepada calon BN kali ini. Dia kata, orang macam itu tidak sepatutnya dipilih sebagai calon BN.
Dia kata, sebagaimana yang orang sudah maklum, sebagai orang India, dia terhina oleh kata-kata Zul pada masa lampau. Apa yang dikatakan oleh Zul itu menunjukkan sikap dia yang sebenarnya. Jika dia memang seorang yang rasis, bagaimana dia boleh mewakili kelompok rakyat yang berbagai kaum?
Apakah Zul hanya akan fokus kepada kaum Melayu sahaja? Bukankah dia juga orang kuat dalam PERKASA?
Mamat India ini betul-betul tak suka kalau disebut PERKASA. Dia anggap pertubuhan ini umpama kumpulan samseng yang direstui oleh puak Umno. Dasar samseng Umno memang menyerlah sebagaimana yang pernah para penyokong Pakatan Rakyat saksikan.
Di mana pertubuhan itu hendak membela Melayu? Ia hanya slogan sahaja untuk memperbodohkan orang Melayu.
Sikap dan pandangan dari kaum lain perlu kita ambil kira. Bukankah dalam BN sendiri melambangkan kepelbagaian parti yang meliputi semua kaum di negara kita, tidak kaum Melayu, Cina dan India sahaja, jangan lupa kaum yang lain.
Sejak penamaan calon, rata-rata masyarakat di Shah Alam, termasuk yang mencintai Umno rasa kurang senang kalau tokoh penumpang boleh terpilih sebagai calon. Sedangkan di Shah Alam itu, ramai lagi calon yang boleh diketengahkan.
Dengan pemilihan Zulkifli mereka anggap, Umno seperti telah kehabisan pemimpin yang boleh diketengahkan. Atau semuanya tidak berani hendak bertanding atas tiket BN kerana bukan mudah hendak merampas semula Selangor. Dan bukan mudah Zulkifli hendak menambahkan satu kerusi Parlimen untuk BN.
Orang akan fikir latar belakang Zulkifli. Dia dulu peguam kepada Anwar Ibrahim. Jadi dia tahu apa rahsia musuh Anwar. Dalam konteks ini dia tahu apa cerita yang ada dari Najib yang sebenar. Mungkin, ada sesuatu yang membuatkan dia terpilih.
Apa pun setakat ini, para pengundi di Shah Alam memang tidak setuju dengan Zulkifli kerana sejarah telah membuktikan bahawa dia tidak istiqamah dalam perjuangan. Dia sudah berpindah randah dari satu parti ke parti yang lain. Sesudah ini, ke mana agaknya dia nak pindah? []

No comments:

Post a Comment