Thursday 29 August 2013

KUBUR SENIMAN

ADA khabar menarik dalam dunia seni.
Kubur milik seorang seniman terkenal dan isterinya yang terletak di Jalan Ampang, Kuala Lumpur dikatakan telah mengalami kerosakan teruk akibat tertimpa pokok tumbang.
Maka, kalangan tertentu menyatakan rasa sugul yang amat sangat kerana kubur orang ternama itu seolah-olah diabaikan.
Jadi, tolong jangan biarkan begitu. Tolong baiki mana-mana yang rosak, kalau boleh dibangunkan agar lebih cantik dan indah bagi menggambarkan keagungannya.
Difahamkan ada pihak yang telah memperuntukkan sekian ribu ringgit untuk membaiki kerosakan itu.
Kemudian seorang mufti sebuah negeri menegur perbuatan membazir itu.
Nampaknya, teguran dari mufti yang amat membina itu mendapat reaksi yang pelbagai. Maklumlah, masyarakat kita sejak sekian lama sudah lama didodoikan oleh lagu, muzik dan nyanyian.
Sejak kecil sampai dewasa masih suka menyanyi, suka kepada alat muzik, suka kepada hiburan yang mubah-mubah.
Kerana hiburan itu bukan tidak boleh, kita mengambil jalan mudah, asalkan hiburan, asalkan kita boleh berhibur maka semuanya boleh belaka.
Tidak ada perubahan sikap di kalangan umat Melayu terhadap hiburan.
Hiburan dianggap paling utama. Tak ada hiburan layulah umat kita. Cuba amati, dalam kereta, dalam bas, dalam restoran, dalam supermarket, semuanya disendali dengan hiburan. Kalau tak ada itu semua, ada yang sanggup pasang di telinga, kepala terhangguk-hangguk menikmatinya, ntah apa-apa.
Apabila ada orang tegur tentang pengindahan sebuah kubur, kita patut terima. Jangan cepat melenting dan marah-marah. Semoga mendapat pencerahan. Wallahu a'lam. []

No comments:

Post a Comment