Friday 2 August 2013

RAMADAN AKAN PERGI JUGA!

Sebenarnya Hari Raya adalah hari kemenangan umat setelah melayari bulan penuh ujian. Kita diuji tidak makan dan minum dan menjaga selainnya sesuai dengan ibadat puasa. Bagi yang berpuasa tetapi sibuk main muzik, menyanyi lirik entah apa-apa, bersalaman tak cukup tangan pantang jumpa salam, buka di warung sampai jam 10.00 malam, atau lebih banyak mengadap muka TV di rumah, maka hendak muhasabah diri. Itu kata tazkirah di masjid sebelum azan solat Jumaat tadi.
Bagi yang sibuk nak raya, mereka jadi stress, sebab nak cat rumah, nak bersihkan laman rumah, nak cuci kereta, nak kemas itu dan ini, dah yang penting kuih raya tak ada lagi, semuanya mahal, satu bekas kecik RM20.00. Nampaknya tak laku. Orang tunggu hari kemuncak, kuih raya kena lelong.
Sayangnya yang paling banyak terlelong adalah batang buruk, dah nama pun buruk, orang langsung tak peduli sekalipun harganya RM5 satu bekas.
Nak jual pun biarla benda yang berjenis, ni sudah hancuk dek kerana naik turun van atau lori, biskut tu dah tak rupa biskut lagi. Apa susah, malam nak raya kita lelonglah. Agaknya pelanggan main sapu saja sampai tak tengok apa isi di dalamnya?
Jenis macam maruku paling banyak. Hancuk maruku dalam paket kerana asyik kena hempap. Tetamu nak makan pun geli.
Di kampung ada orang kacau dodol, sedangkan di bandar hanya harapkan dodol tunjuk. Raya atau tak raya, dodol tetap ada. Dodol bungkus. Setiap hari ada dijual. Begitu juga lemang dan ketupat. Tak payah tunggu raya.
Kini ramadan tinggal beberapa hari sahaja lagi. Orang tak sibuk lagi nak kejar lailatul qadr meskipun ganjarannya 1,000 bulan ibadat, menyamai 83 tahun!
Orang tak mhu fikir benda begitu. Kalau ganjaran itu dihempap depan mata barulah berebut nak cari lailatul qadr. Di masjid dan surau, bilangan jemaah makin susut. Ada yang tak jenguk langsung pun ada. Mereka sibuk cari duit. Banyak mana pun tak cukup, lagi banyak dapat, lagi tinggallah surau dan masjid.
Tazkirah di masjid dan surau tak sampai kepada sasaran. Orang masih sibuk mencari persiapan nak raya. Mereka fikir hari raya itu adalah hari main mercun dan bunga api. Hari orang menyanyi, hari orang tengok tv dari pagi sampai malam, cerita bagus-bagus.
Beruntung orang yang lupakan tv. Beruntung orang yang tak pedulikan filem terbaik atau pelakon terbaik akting malam itu, jangan peduli.
Apabila ramadan sudah berlalu, baharulah orang menyesal. La! Tak sempatlah nak baca Qur'an, tak sempatlah nak qiamul lail, tak sempat nak tahajud, tak sempat nak solat di masjid, sibuklah, ada sahaja benda yang nak dibuat.
Kepada yang sentiasa sibuk, teruskan dengan kesibukan yang ada. Tetapi jangan menyesal, ramadan akan tinggalkan kita. Tinggal berapa hari lagi. Nak meraih ganjaran pahala semakiin sempit. Beruntunglah orang yang istiqamah dalam beribadat di bulan ini. Beruntunglah mereka yang melupakan kesibukan duniawi yang tak akan habisnya. Wallahu a'lam. []

No comments:

Post a Comment