Thursday 1 March 2012

MINUM DARAH BEKAM

Amir ibn Abdullah ibn Zubair r.a. menceritakan bahawa ayahnya pernah datang kepada Nabi s.a.w. ketika baginda sedang berbekam. Selesai berbekam, baginda s.a.w. bersabda, "Wahai Abdullah! Pergilah kamu dengan membawa darah ini dan buanglah ia di tempat yang seorang pun tak dapat melihat kamu." Setelah meninggalkan Nabi s.a.w., dia mengambil darah itu lalu meminumnya. Apabila kembali semula, Nabi s.a.w. bertanya, "Apa yang kamu telah lakukan dengan darah itu?" Dia menjawab, "Aku telah sorokkan di tempat yang sangat tersorok, yang aku tahu ia sememangnya tersembunyi daripada orang ramai." Baginda s.a.w. bersabda, "Boleh jadi engkau telah memimumnya?" Dia menjawab, "Ya." Nabi s.a.w. bersabda, "Kenapa kamu minum darah itu? Celakalah manusia daripada kamu dan keselamatan kamu daripada manusia."
Begitu disebutkan dalam kitab AL ISOBAH[2:310]. Imam Hakim  dan at-Tabrani juga meriwayatkan seperti ini [3:554].
Al-Haitami berkata, hadis tersebut diriwayatkan juga oleh Imam Tabrani dan al-Bazaar secara ringkas. Rijal al-Bazaar adalah rijal yang shahih selain Hunaid ibn al-Qassim, ia adalah tsiqah. Ibnu Asakir juga meriwayatkan hadis ini sebagaimana di dalam AL-KANZ [7:57].
Di dalam satu riwayat, telah berkata Abu Salamah, "Mereka melihat bahawa kekuatan yang dimiliki oleh ibn Zubair r.a. datangnya dari kekuatan darah Nabi s.a.w.[]

No comments:

Post a Comment