Friday 2 March 2012

SOROT PANDANGAN: LELAKI ITU

lelaki itu, entah siapa namanya. tetapi sejak tahun 80-an sudah biasa melihat kelibatnya. dia selalu berada di kota ini. dia adalah kumpulan pelakon kota. kekadang dia berlakon sebagai bomoh sakti, dengan ikat kepala hitam, siap membakar bara, asap kemenyan menusuk hidung.
yah, sebentar lagi kita akan tunjuk permainan ya. asal jadi duit. lelaki itu benar-benar berlakon sebagai bomoh nombor ramalan. kadang-kadang dia buka gelanggang di kiri jalan chow kit, ada kalanya di lorong hj taib, ada kalanya di jalan nak pergi pudu raya [sekarang central], ada kalanya di bus stand klang, ada kalanya di petaling street, ada kalanya di pasar road.
zaman dulu kumpulan bomoh ekor paling ramai. ada lebih dari enam kumpulan. masing-masing bersekutu dengan penipuan. berapa ramai yang ditipu? beribu-ribu orang. bayangkan, ketika orang mabuk dengan duit judi, mereka lagi galak mencanangkan agar semua orang beli angka ramalan.
ketika itu mereka siap mempamerkan cek yang diterima, belas ribu ringgit, puluh ribu ringgit, bukan sedikit. salinan tiket pun siap dipamerkan sebagai gula-gula business bomoh auta.
suatu ketika di sebuah masjid di kota ini, lelaki itu tiba-tiba muncul dan berdiri di saf pertama. dia datang terlalu awal dan belum pun masuk waktu zohor.
lelaki itulah yang pernah jadi bomoh, bersila dan mengugut orang agar membeli angka ramalan dan dihadiahkan sebentuk cincin gurkha yang berharga murah. lelaki itulah pada suatu ketika dulu dia amat bengis dan sentiasa melotot matanya memandang semua orang.
jangan ada sesiapa yang memujuk orang lain agar tidak terpengaruh dengan jualan temberangnya. anda akan dipanggil, diugut atau diusir dari kawasan gelanggang.
kini, sebuah transformasi telah berlaku. lelaki itu ketika proses pemutihan 6P juga kelihatan sibuk melayani orang ramai untuk memutihkan diri. dia juga ada pejabat kecil, mungkin berkongsi dengan rakannya untuk jual tiket penerbangan pulang ke jakarta. dan lelaki itu jugalah yang tiba-tiba muncul di saf pertama sebuah masjid, Allahu Akbar!
biarlah lelaki itu berubah. dan diharap, dia tidak akan berlakon lagi di kaki lima jalan. tidak lagi berpura-pura jadi orang pintar untuk meramal sesuatu, dan yang lebih penting dia tidak lagi galakkan orang berjudi.
mungkin faktor usia menyebabkan dia berubah, atau situasi di kota ini tidak mengizinkan untuk lelaki itu melakukan tindakan yang sama macam tahun 80-an dan 90-an dulu. wallahu a'lam. []

No comments:

Post a Comment