Monday 2 July 2012

KES SKANDAL SCORPENE BUKAN FITNAH

BAGI MEREKA YANG MENDUKUNG DAN SIMPATI KETERLALUAN TERHADAP PM, maka mereka menuduh pihak tertentu sengaja besar-besarkan isu skandal Scorpene.
Memanglah begitu. Jika anda bercerita tentang skandal ini di depan orang-orang Umno, mereka jadi cuak dan cuba mengelak. Mereka rasa alergik mendengar cerita ini apalagi kalau ia sudah menjadi bahan sensasi seluruh dunia, di mana-mana media mereka melaporkan skandal yang terhebat di abad ini.
Skandal yang dilaporkan itu bukanlah fitnah. Fitnah lain. Sesuatu yang direka-reka untuk menjadikan sebuah kes, dan kemudian mendapat dukungan dari berbagai pihak, sehingga orang mempercayai, didendangkan setiap hari melalui media nasional, maka ia adalah fitnah.
Sedangkan skandal Scorpene bukanlah fitnah, ia merupakan fakta, ada bahan bukti, dan setelah diselidik secara mendalam ia memang benar-benar wujud. Jika ia fitnah tidak mungkin Altantunya budak Mongolia itu dibunuh dengan kejamnya di bumi Malaysia. Masalahnya, siapa yang mengarahkan agar budak itu dibunuh? Kenapa ia dibunuh? Mustahak sangatkah dia dibunuh?
Sudah tentu ada seseorang yang menyuruh agar dia dibunuh atau dilenyapkan dari bumi ini.
Kemudian kenapa dia perlu dibunuh? Sudah tentu ada rangkaian cerita yang sepatutnya disebut di mahkamah, sayangnya ia tidak menjadi kenyataan, ia tidak seperti drama bersiri macam X-Files itu. Jauh sekali, akhirnya, semua orang tidak puas hati dan tertanya-tanya. Ini kes apa?
Kemudian orang bertanya, kenapa data peribadi kemasukan budak Mongolia di airport telah dipadam? Apa gunanya dipadam, mustahakkah ia dipadam? Adakah memang sudah menjadi kelaziman, data-data kemasukan rakyat asing di airport kita padamkan, atau hanya budak Mongolia itu sahaja yang dipadamkan?
Apakah pemadaman ini tidak menjadi suatu kesalahan jika dilakukan oleh petugas airport. Atau mungkin ada orang tertentu yang mengarahkan agar ia dipadam, tetapi siapa pula yang mengarahkan?
Kalau menurut skrip sebuah penyiasatan yang hebat, ia meliputi semua sekali, dan tidak mengambil pada satu segmen kecil seolah-olah penyiasatan itu sengaja dihadkan skopnya.
Di sinilah punca yang menyebabkan rakyat keliru. Mereka bertanya, ini kes apa?
Bahkan orang kampung pun tahu cerita sebenar dan mereka sudah dapat memetakan minda mereka bahawa  ada kisah misteri yang sengaja dirahsiakan kepada publik.
Setakat ini media di negara jiran sudah paparkan hal skandal Scorpene, di Kampuche pun sudah, Taiwan pun sudah, Kanada pun sudah apalagi media di Eropah sana.
Mungkin ada komentar dalam blog yang menggunakan nama samaran marah kerana orang asyik bicara tentang skandal ini tak habis-habis. Bukan makin redup, malah makin leluasa sifatnya. Mereka tidak boleh marahkan pembangkang, ini bukan agenda pembang. Kalaulah budak Mongolia itu dibunuh dan kes itu melibatkan pemimpin pembangkang, rasanya puak-puak Umno pun happy mengusung cerita ini setiap hari.
Sudah tentu media Umno akan besar-besarkan, dan minta siasat, macam-macam hal lagi. Dan apa yang disentuh tentang data di airport, motif pembunuhan, siapa arahkan pembunuhan, dan apa sahajalah akan diungkit oleh media Umno. Akan tetapi kerana kes ini melibatkan maruah Umno, maka mereka begitu berhati-hati dan gerun, malah menyifatkan laporan tentang skandal Scorpene ini agenda pembangkang dan menggunakan Suaram sebagai perantaranya.
Begitulah tanggapan bagi pihak yang simpati kepada kelompok yang terlibat dengan skandal tersebut. Jadi, kita jangan mudah melatah. Kita selalu seronok hendak memfitnah orang lain, tetapi apabila terkena diri sendiri, atau terkena pemimpin sanjungan anda, maka anda menolaknya.
Ini adalah naluri manusia. Sesiapa pun begitu. Pendeknya, kalau anda tidak mahu difitnah, jangan sesekali memfitnah orang pula. Memang ada orang gembira memfitnah dan membogelkan orang, akan tetapi apabila terkena diri sendiri, apabila ada orang lain nak bogelkan anda, anda marah dan begitu marah sekali.
Apa pun skandal Scorpene yang sedang hangat diperkatakan di Paris sana bukanlah skandal kecil, ia melibatkan tokoh terkenal, atau dalam istilah yang biasa media kita sebut, kes berprofile tinggi! []

No comments:

Post a Comment