Sunday 1 July 2012

SOKONGLAH DAN DUKUNGLAH KAMI: LEPAS TU LUPA SEMUANYA

SUDAH BERTAHUN-TAHUN BEGITULAH. setiap kali pilihan raya, kemenangan diberikan kepada calon-calon orang Umno. Jadi, mereka pun seronoklah, dapat kerja selama lima tahun atau sepenggal. Dapat sepenggal pun sudah memadai kalau di luar bandar. Berlaku perubahan yang hebat bagi Adun atau MP dari Umno, sebabnya ketika itu PR  belum wujud, tak ada saingan, Pas tak kuat macam sekarang.
Asal Umno bertanding pasti memang. Itu dulu. Sebab itu tak hairanlah, bila saya balik kampung tanya kawan-kawan, apa khabar bekas Adun kita dulu? Wah, bang, bekas Adun tu dah senang, isteri ada empat.
Jadi matlamat jadi Adun dulu adalah untuk mendapatkan kesenangan duniawi dan kesyahwatan. Maka bekas Adun itu senyap menikus. Ini satu contoh Adun yang duduk di kampung kawasan sawah padi dan kelapa sawit [ini kes di Sg Panjang, Selangor].
Bagaimana Adun atau MP lain dalam kelompok camar Umno?

MEMBURU KEHEBATAN
Wah, mereka hebat. Keluarga mereka hebat. Rumahnya hebat di tepi jalan. Apa nak hairan? Kita tidak perlu hairan kalau rumah Adun atau bekas Adun dalam Umno hebat-hebat kerana matlamat mereka memburu jawatan dengan memerangkap orang kampung undi mereka adalah bagi tujuan duniawi.
Biasanya, sebelum mengundi, begitulah yang ditaburkan, tak perlu cerita, macam akhbar, TV dan radio Umno kata, semuanya muluk-muluk belaka, pendeknya kalau ada orang kampung berak tak ada siapa cebok, calon yang nak bertanding itu sanggup mencebokkan demi SATU undi!

MELUAT
Zaman sudah berubah. Orang kampung sekarang semakin benci dan meluat dengan orang-orang Umno, tak kira pemimpin atasan atau bawahan. Mereka meluat kerana LAGAK mereka keterlaluan.
Bagaimana lagak pemimpin Umno di pusat, begitu jugalah juak-juaknya di peringkat bawahan.
Orang Umno tak fikir perkara ini, kerana mereka fikir, orang kampung mudah dibeli, bagi kain pelikat, bagi beras, ikan kering, sardin, sekotak bantuan AZAM 1MALAYSIA sudah memadai.
Mentaliti ini sudah silap sebenarnya. Orang kampung sudah pandai.
Berilah apa sahaja. Nak bagi BRIM KE-2 pun orang sapu. Lagipun mereka sudah tahu, tidak ada duit pemimpin Umno pun di situ. Semuanya duit rakyat.
Orang kampung pun sudah faham, kenapa mereka dapat duit ciput begitu. Mereka tahu, Umno sudah buat onar, dengan macam-macam skandal kewangan, lebur sana, lebur sini, bukan seribu dua malah juta-juta, ratusan juta, ratusan ribu juga, billion, sampai tak terkira dibuatnya. Belum lagi duit yang lesap tak tahu punca. Betapa hebat menteri-menteri Melayu bekerja.

TIDAK RASA MALU
Tidaklah para pemimpin pusat malu kalau melihat kerenah para menterinya yang terlibat dengan macam-macam hal. Skandal kapal selam pun sudah cukup, belum lagi skandal Pelabuhan Klang, skandal NFC, dan khabarnya banyak lagi skandal yang boleh dikorek, sebab selama Umno menguasai pusat, selama itulah skandal demi skandal disenyapkan, mereka lebih suka ajak rakyat berhibur, bikin festival, bikin sayembara, bikin konsert, maka orang Melayu pun mabuk dengan hiburan sehingga lupa dengan masalah yang sudah disebut-sebut sebelumnya.
Kalau kita melihat lintang-pukang para pemimpin Umno hendak menarik sokongan rakyat, nampak sangat mereka seperti kehilangan arah. Mereka macam cemas tak menentu. Kebangkitan rakyat, perubahan politik di luar negara semuanya memberi kesan secara tak langsung. Ini yang menghantui para pemimpin Umno.
Orang Melayu merasakan, BN tidak wujud. Yang ada Umno sahaja. Tidak nampak fungsi MCA, MIC, Gerakan dan parti menempel yang lainnya termasuk dari Sarawak.

KERENAH
Hanya Umno yang menonjol, itu sebab PR lebih fokos untuk membungkam Umno awal-awal lagi. Umnolah parti yang banyak kerenah. Menggunakan sentimen Melayu yang assobiyah. Mereka masih menggunapakai acuan lama, mereka tak faham-faham dengan perubahan yang melanda seluruh dunia.
Umno masih hendak mengekalkan sistem lama, pemimpinnya masih bercakap soal pembangunan luar bandar, masih bercakap tentang kemudahan awam di bandar-bandar, masih bercakap tentang saham untuk rakyat dan macam-macam lagi.
Nampak benar sekarang Umno semakin sukar hendak memikat hati rakyat. Dasar Umno yang mementingkan corak kehidupan borjuis, mengutamakan kekayaan golongan atasan dan koporat, mengutamakan golongan bangsawan yang mahu merebut semua peluang yang ada, maka selagi impian mereka begitu, rakyat di bawah akan terabai.

SLOGAN KOSONG
Biar mereka bicara tentang slogan rakyat didahulukan, ia masih gagal diterjemahkan. Didahulukan dalam bentuk apa dan bagaimana pelaksanaannya?
Di sini, slogan hanya diterjemah dalam bentuk risalah dan hebahan dalam media. Pencanangan oleh media begitu gah. Ia memberi gambaran sekilas bahawa semua masalah selesai dengan sekali ucapan dengan iringan tepuk tangan yang gemuruh dalam dewan atau stadium.
Sayangnya, kehadiran yang ada di dewan atau stadium itu adalah para petugas atau AJK majlis itu sahaja. Kemudian kumpulan yang ditugaskan untuk membantu mereka.

BUNGKUS
Sokongan dan dukungan dari rakyat diperlukan kerana Umno perlukan mandat. Bukan mandat. Sokongan dan dukungan sangat diperlukan sebagai talian hayat, kerana usia Umno makin kritikal. Jika parti ini bungkus, bermakna para pemimpin yang telah mengambil banyak bahagian di dalam segala projek besar akan gundah-gulana.
Bayangkanlah, segala projek mega di Kuala Lumpur ini tetap melibatkan tokoh-tokoh dalam Umno. Mereka tidak pernah ketinggalan, ada sahaja ruang dan peluang untuk mereka untuk membesarkan tembolok. Orang kampung diminta mengundi, setelah diundi, mereka menang dan menguasai semua, dapat jawatan penting dalam kabinet, kemudian mulalah merebut semua peluang yang ada.
Kalau boleh biar mereka mengusai beratus-ratus syarikat, berikan kepada suku-sakat, anak isteri, dan contoh terbaik dalam perkara ini adalah apa yang telah dilakukan oleh Dr. M. Itu sebab walaupun sudah tak jadi PM dia masih menggelabah tak tentu hala.
Rasanya bukan dia seorang. Para pemimpin kecil di luar bandar, asal dari kelompok Umno juga begitu. Contoh dalam kes Pelabuhan Klang itu, ia turut mengaitkan dengan tokoh di luar bandar. Semuanya ada kepentingan selagi dalam perut Umno.
Inilah yang rakyat tidak mahu. Mereka keterlaluan dalam pembolotan kek ekonomi. Bukan mereka pandai, tetapi mereka menggunakan kedudukan dalam politik Umno untuk mengkayakan diri sendiri.

TUKAR KONSEP
Kita harap, Pakatan Rakyat mampu menukar konsep yang telah dicorak oleh Umno selama ini. Umno telah merosakkan sistem, Umno hanya melahirkan golongan kaya dari kelompok terpilih sahaja. Orang Melayu bawahan cukup sekadar sekotak bantuan AZAM yang kononnya akan mengakhiri zaman miskin.
Bolehkah miskin dihapuskan dengan sekotak bantuan AZAM 1 MALAYSIA dari pemimpin Umno Wangsa Maju misalnya?
Kemiskinan tidak boleh dihapus kalau sekadar slogan, tepuk sorak, majlis penyampaian bantuan duit tunai dan sekotak barang keperluan dapur. Sedangkan bantuan kepada para pemimpin besar Umno adalah ratusan juta, bantuan projek, dilantik jadi pengarah itu dan ini, dan macam-macam gelaran, termasuk membesarkan lagi pingat yang sudah ada.

JASA
Hanya pemimpin atau orang Umno sahajakah yang berjasa? Tidak. Mereka tak ada jasa apa pun sebenarnya. Jasa mereka adalah merebut segala peluang yang ada. Jangan hairan orang muda Umno sudah bergelar Datuk atau Tan Sri. Semua ini bukan kerana jasa kepada rakyat. Terlalu muda untuk berjasa, tapi anugerah semata-mata kerana mereka Umno.
Orang yang mengharapkan dukungan dan sokongan ini adalah orang yang bermasalah dalam politik dan tindakan mereka di masa lalu. Rekod menunjukkan banyak skandal yang terpalit. Maka untuk menyelamatkan keadaan, apa pun mereka perlu memang. Beri mandat sepenggal lagi. Tolong ya! []

No comments:

Post a Comment