Wednesday 25 July 2012

YANG FREE ITU SEDAP! : AL-CHOW KIT ROAD

SIAPA JENGUK Chow Kit KL masa puasa ini tentu tak seronok.
Sebabnya, dulu lapang dan lengang, tiba-tiba menjelang puasa, kawasan itu sudah jadi semak-samun. Kanopi sana-sini, kanan dan kiri jalan pulak tu.
Kemudian lorong untuk orang nak berjalan makin sempit. Langsung tak selesa. Jika anda nak selesa pergilah ke tempat shopping yang berhawa dingin lagi eksklusif.
Kemudian, dah beberapa kali solat zohor di Masjid Pakistani, KL, sudah dipasang pendingin hawa. Maka selesa benarlah orang solat terawih di situ.
Ketika solat di surau Perkim, sudalah hangat, tak selesa langsung, walau hanya 8 rakaat campur witir semua, keselesaan itu tak ada.
Lepas itu nak catat, ketika solat di surau Perkim itu saya macam ternampak seorang bekas orang kuat PAS yang menyorokkan diri, solat bersama kami, ketika orang buat witir dia sudah pergi, jadi tak tahu, benarkah dia solat di situ? Kenapa tak pergi masjid lain? Atau sebagai pelarian? Sana-sini nak solat orang kenal, tak selesa kut?

AYAM TERGOLEK DAN BUBUR
Berbalik kepada bab Chow Kit KL, ada sebuah restoran kecik milik Pak Keturunan Arab yang bagi nasi briyani percuma siap dengan ayam tergoleknya.
Syarat datang awal antara jam 2.00 ptg - 3.00 ptg, dan bergantung kepada bilangan kopon yang disediakan. Kalau habis kopon, maka pemberian nasi percuma ditamatkan. Sorry!
Tak apa, jenguklah Masjid Kg. Bharu cari bubur lambuk.
Kalau tak mahu di situ, jenguk Houz Depot, mereka pun ada bikin bubur lambuk. Setakat nak makan cukuplah. Kalau nak banyak, beli baldi kecik dan bawa ke Masjid India, berbaris dengan mereka di belakang masjid, pintu belakang bukan depan! Satu baldi boleh melantak puas-puas kata sobat dari Masjid Jamek LRT, Mat Amin Segambut.

LAUK TERDEDAH LAMA
Kemudian, hairannya di Chow Kit, siang-siang lagi, jam 2.00 ptg orang berniaga makanan sudah dedah makanan. Lauk macam-macam lauk bersusun-susun sepanjang meja. Pilihlah mana yang berkenan. Tapi, tak kan dedah begitu sahaja tepi jalan pulak tu. Bayangkan, dari pukul 2.00 ptg sampai pukul 7.00 lebih lauk pauk terdedah.
Dan macam dulu-dulu terdengarlah komen pengguna. Sampai waktu buka, ada lauk yang dah basi. Begitu juga juadah yang lainnya. Bayangkanlah, pukul berapa mereka siapkan semua benda-benda itu? Takkan nak jual pukul 3.00 petang, pukul 1.00 baru nak masak?

BUNDLE SANA-SINI
Dah biasa jual baju, seluar, kasut dan benda bundle, ketika bulan puasa kena jual budle jugalah. Terpulang siapa nak beli untuk pakai baju bundle, seluar bundle dan kasut bundle - janji raya. Jangan pandang hina ya. Orang kota tidak suka pakai baju Melayu siap songkok dan samping. Mereka kalau pakai begitu hanya untuk nikah dan kemudian mesyuarat parti politik ANU. Lainnya, orang tak pakai. Mungkin lambat laun baju tradisional ini pupus dari alam Melayu. Kemudian yang pakai penari inang, zapin, tari lilin dan macam-macam tarian lagi. Yang belum kita dengar tarian tiang pakai baju Melayu. Rasanya kalau penari tiang pakai baju kurung, yang lelaki pakai songkok dan samping, maka tak ada siapa marah buat tarian tiang. Menarilah dan panjatlah tiang itu tinggi-tinggi, tak ada siapa yang marah.
Selamat berpuasa. []

No comments:

Post a Comment