Monday 2 July 2012

MEREMEHKAN SOLAT JEMAAH

ORANG BERJEJALAN pada hari Jumaat untuk mengerjakan solat Jumaat. Mereka sanggup bawa sejadah atau apa sahaja yang boleh digunakan untuk dijadikan pelapik.
Sudah tentu, mereka yang suka menunda ke masjid, leka bergebang di gerai, leka bersembang dengan kawan-kawan, dan apabila sudah azan baharulah sibuk mencari ruang untuk mencelah.
Di Kuala Lumpur, masjid sentiasa penuh, tak muat-muat, itu tandanya orang sangat mementingkan solat Jumaat, solat berjemaah.
Hanya di masjid atau surau tertentu sahaja yang padat ketika solat fardu. Meremehkan solat berjemaah akan membuatkan syaitan makin berani mendekati manusia.
"Tidaklah pada satu perkampungan atau pedalaman yang didalamnya terdapat tiga orang muslim, tetapi mereka tidak melaksanakan solat berjemaah, melainkan syaitan akan menguasai mereka.Hendaknya selalu melaksanakan solat berjemaah kerana serigala hanya akan menerkam kambing yang sendirian." [HR.Abu Dawud (1/150) dengan sanad hasan]
Surau dan masjid yang ada di tempat kita [tak semualah] bukanlah berisi sangat sebagaimana di bulan Ramadan minggu pertama dan kedua. Orang yang datang berjemaah pun paling tidak hanya dua baris atau sebaris penuh. Ada masanya, hanya ada sekitar 10 orang atau kurang dari itu. Ada kalanya ada empat orang sahaja walaupun ruang solat cukup luas.
Ini menggambarkan solat berjemaah memang telah diremehkan, orang memilih untuk solat sendirian atau melakukan penangguhan solat hingga ke akhir waktu.
Komen ini bukan untuk menggurui orang lain, tetapi sekadar catatan kecil, betapa masih ramai umat kita ini yang mengidap menyakit "phobia" kepada masjid atau surau.
Sepatutnya kalau rasa "phobia" kepada masjid, pergilah ke surau. Tetapi tidak, dua-dua sekali tidak dijengah. Kenapa? Ini faktor kebiasaan. Kalau sejak kecil, sejak remaja sudah biasa berjemaah, maka setelah dewasa mereka tidak perlu disuruh lagi.
Mungkin di antara kita ada yang perasan, terutama kalangan kawan-kawan sekerja, kawan sehobi, atau kawan segebang di gerai yang "phobia" kerana tidak ada asuhan dari kecil. Sekalipun tidak ada asuhan dari orang tua, kalau orang itu berkawan dengan orang yang sentiasa solat jemaah, lambat laun akan terikut-ikut juga.
Ramai orang kita yang meremehkan solat berjemaah. Mereka lebih selesa solat di rumah seorang diri. Di rumah pun kalau boleh berjemaah ada kebaikannya juga. Bukan tidak ada orang yang tak jenguk masjid dan surau tetapi di rumah mereka berjemaah bersama anak-anak dan seisi keluarga.
Kemudian mereka juga mengadakan semacam majlis ilmu walaupun dalam masa yang pendek.
Apabila orang meremehkan solat berjemaah, boleh jadi kerana tidak mengetahui kelebihannya, atau sengaja mengelakkan berjemaah kerana kesempitan waktu, maklum kerja yang tidak mengizinkan berjemaah. Kalau jemaah pun terburu-buru.
Umpamanya mereka yang mula kerja jam 7.00 pagi. Memang masanya cukup terhadap kerana mereka kena berdepan dengan kesesakan lalu-lintas.
Ada orang mandi pagi bersiap-siap nak pergi kerja pada pukul 4.30 pagi. Sampai di suatu tempat sudah pukul 5.40 pagi. Bolehlah bersiap-siap untuk solat berjemaah. Tetapi selesai solat, dia terus bangun dan bergegas ke tempat kerja. Mereka tidak perlu berwirid panjang macam orang lain. Kadang-kadang masalah kerja menyebabkan solat berjemaah jadi terhalang.
Memang orang fikir, ada golongan yang meremehkan solat jemaah. Bukan meremehkan sebenarnya. Mereka dihalangi oleh kerja harian. Itu yang terhalang oleh kerja, bagaimana yang memang sengaja tidak mahu mengerjakan solat, bukan sahaja solat berjemaah, solat sendiri pun tidak.
Ramai yang begini. Bahkan ada juga kawan-kawan yang bersikap begitu. Kalau masih muda lagi mungkin mereka fikir masa banyak lagi, bagaiamana yang sudah beruban pun masih leka dengan permasalahan dunia? Payah hendak diajak ke masjid atau surau kerana penyakit "phobia" tadi.
Rupa-rupanya, bukan mudah hendak ke masjid atau ke surau bagi yang tak pernah atau tak biasa jenguk tempat ibadat. Mereka rasa gemuruh yang amat sangat, atau kekok, tak tahu nak buat apa apabila sampai ke dewan solat.
Semua ini kerana faktor kebiasaan, dan peremehan solat yang sudah mendarah mendaging dalam kehidupan harian, atau di rumah tidak ada sesiapa yang mencontohi sesiapa pun.
Inilah bahana kalau di rumah lebih mengutamakan radio, televisyen dan kemudahan lain lagi. Mereka lebih utamakan hiburan. Ada yang bangun pagi-pagi sudah dengar lagu. Solat tidak diutamakan. Bahkan lebih gemar qada' solat setiap waktu solat.
Ada juga kalangan ibu bapa yang tidak boleh dicontohi. Setiap hari keluar, lepak di sana-sini, main dam atau main catur. Sudah senja baru hendak balik ke rumah. Orang sibuk di masjid atau surau, mereka masih dalam perjalanan hendak balik ke rumah. Jika ada yang begini, nescaya akan melahirkan generasi yang terbaik, di mana anak hendak meniru, bukan kepada guru atau orang lain tetapi kepada orang tuanya sendiri![]

No comments:

Post a Comment