Monday 2 July 2012

KLINIK LAPTOP IMBI PLAZA: PAKISTANI

KALAU LAPTOP ANDA PENING ATAU SAKIT, KE klinik mana anda bawa? Sudah tentu anda akan repair sendiri kalau memang ada kemahiran melakukannya. Bagi yang tak tahu langsung nak cari "panadol" atau "paracetamol" kena bawalah ke tempat repair PC atau laptop anda.
Dari pengalaman menghadapi laptop meragam, saya pernah bawa ke suatu tempat di Plaza Idaman, Jalan Gombak Bt.5, dari satu tempat ke satu tempat, akhirnya laptop tu masuk "wad" dan ketika saya tunjukkan sebuah lagi laptop meragam, mereka kata tak boleh repair kerana kena "bongkar" semua baru boleh baik.
Laptop itu saya biarkan di situ. Biar dia baiki sampai sempurna, tak kira berapa hari pun. Bila dah siap saya kena bayar RM350.
Habis kisah. Tidak sampai tiga bulan, charger pun meragam. Ganti lain. Di sebuah kedai dapat charger gantian, ia original, hanya terpakai, tak ada siapa, ambillah murah sahaja. Mula-mula okay, tetapi kemudian jadi KO. Maka saya fikir apa salahnya bawa ke Imbi Plaza.
Kebetulan laptop itu dulu saya beli di situ. Kena repair juga, bab yang tidak dipedulikan oleh tukang repair yang dulu. Saya merujuk kepada kedai repair laptop orang Pakistan.
Memang di Imbi Plaza sekarang, ramai orang Pakistan buka bengkel repair PC dan laptop. Cubalah bagaimana caranya.
Alhamdulillah, laptop pertama dapat dibaiki tak sampai sehari. Boleh ambil hari ini juga. Tetapi disebabkan masa dah suntuk nak maghrib, nak ke surau, dan yang penting jalan jem, maka esoklah.
Esoknya hari Jumaat saya ke Plaza Imbi bawa sebuah lagi laptop untuk dibaiki.
Yang satu sudah selamat dan dapat charger baru. Kemudian yang kedua saya tunjukkan apa masalah. Dia repair depan saya, buka depan saya, cari spare part dengan tangkas. Test. Ganti keyboard sekali. Laptop itu saya beli di Low Yat Plaza, KL, tak jauh dari Imbi Plaza. Biasanya pekedai yang ada di Imbi Plaza juga ada cawangan di sana atau di Times Square. Wah! Hebat Pakistani ini. Dia buat kerja tangkas. Dan semuanya okay.
Termenung saya fikirkan kalau mendengar kelentong pekedai di Gombak itu hari. Di Gombak mereka gambarkan laptop ke dua sudah tak ada harapan lagi untuk hidup.
Tiba-tiba di Imbi Plaza, masalahnya kecil sahaja, keyboard kena tukar baru. berapa dia carge pertukaran ini? Kalau di Gombak dia beritahu saya kena RM180 untuk tukar keyboard sahaja, di Plaza Imbi, budak Pakistani itu hanya kenakan saya RM90, separuh daripada cerita di Gombak itu hari.
kalau begini saya akan bawa laptop ke tiga pula ke Imbi Plaza. Nescaya selamat dan jimat. Dulu saya semacam tak yakin dengan bebudak Pakistani repair laptop. Tetapi setelah berurusan dengan mereka, saya percaya, kalau tak ada kemahiran itu, mereka tak berani buka kedai di Imbi Plaza.
Pengajaran dari cerita mudah ini, orang tempatan cuba memperdaya pengguna yang jahil, manakala kelompok Pakistani ini berlaku jujur menyedari mereka perlu cari makan lama, kalau khidmat bagus orang akan rekomen bagus! Kalau dulu saya bawa ke Imbi Plaza mungkin saya bayar separuh daripada yang dikenakan tempoh hari. []

5 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Kami pakar dalam membaiki repair faulty
    motherboard Laptop / Chipset &
    Komputer anda
    yang
    mengalami kerosakkan seperti :

    - No Power / Tak Boleh ON
    - No Charging / Tak Boleh Cas
    - No Display / Tiada Paparan
    - Auto Shut Down / Mati Tiba tiba
    - Hang & Freeze

    dan berbagai lagi jenis kerosakkan. Kami boleh
    membaiki hampir kesemua jenis
    laptop seperti :

    - Acer
    - HP
    - Compaq
    - eMachines
    - Dell
    - BenQ
    - Asus
    - Lenovo
    - IBM
    - Fujitsu
    - Desktop Computer
    - Netbook
    dan banyak lagi.

    Laptop Minor Part Problem
    1) Keyboard not working
    2) Laptop too hot
    3) Power Connector, on/off switch problem
    4) Laptop internal speaker no sound, noise
    5) LAN port not working
    6) USB port not working
    7) Laptop hinge broken
    8) Laptop battery problem
    9) Laptop adapter problem
    10)Laptop drive(cd/dvd/dvdrw) problem
    11)Laptop webcam problem
    12)Laptop hard disk problem
    13)Laptop memory problem
    14)Laptop wireless problem
    15)Laptop touch pad problem

    -------------Contact US--------------------
    Gigahertz - 0163149620 Office 0361278196
    email- gigahertzcs@gmail.com

    -------------Our Location------------------
    Lot 1.38 First Floor Selayang Capitol Complex
    68100 Selayang Jaya Selangor

    GPS number: 3.245067,101.647026

    ReplyDelete
  3. apa nama kedai tu ye? kedai no./tingkat brapa?

    ReplyDelete
  4. apa nama kedai tu ye? kedai no./tingkat brapa?

    ReplyDelete
  5. Boleh emailkan saya nama kedai dan alamatnya...terima kasih

    ReplyDelete