Tuesday 8 May 2012

ADA PULA JUMPA PUTERI GUNUNG LEDANG

PERAWI KITA pada suatu ketika berada di kawasan Gunung Ledang. Tempat itu memang ramai pengunjung pada waktu cuti. Ketika berada di situ, dengan kewaskitaan dia menyatakan keinginannya untuk bertemu dengan kelibat puteri berkenaan.
Jika ada puteri pun, ia bukanlah Puteri Gunung Ledang (PGL) versi yang asal dulu.
Apakah puteri itu panjang umur? Jika dia manusia biasa, maka yang ada hari ini adalah keturunan dari PGL yang asal.
Jika dia adalah makhluk dari jenis jin, maka dia kemungkinan masih wujud kerana mereka ada yang berusia hingga ratusan tahun. Mungkin 500 tahun usianya.
Perawi tadi berada di kawasan berair, dia meraduk genangan air dan mencuci kedua belah tangan sebelum menyapu ke muka. Bukan tujuan berwuduk, tidak, hanya ingin menikmati genangan air yang sejuk di kawasan sekitar gunung.
Tiba-tiba dia terpandang seorang gadis jelita nun di hujung sana, di cecelah batu. Gadis itu melemparkan senyuman yang aduhai. Untuk mendekati memang tak mungkin.
Maka dengan senyuman muda berbalasan, sekonyong-konyong, gadis berambut panjang [tak tutup aurat] itu semakin dekat dengan kasat mata.
"Anda siapa?"
"Aku puteri!"
Perawi fikir inilah PGL yang orang cerita agaknya.
Maka perawi itu pun menyatakan keinginannya untuk berjumpa dengan PGL. Sudah terniat di hatinya ingin bertemu dengan PGL. Kini mungkin dialah orang yang dimaksudkan.
Maka perbualan diteruskan. Selanjutnya, perawi minta sesuatu kepada puteri berkenaan sebagai tanda kenangan.
Puteri itu katanya telah menyerahkan sehelai selendang kain jarang kepadanya untuk dijadikan cendera hati. Setelah kain selendang itu diserahkan, maka kelibat gadis dengan rambut panjang mengurai itu sirna dari pandangan.
Bagi perawi, sahlah, gadis berambut panjang itu adalah makluk halus, ia jelmaan yang sengaja hadir bagi memenuhi permintaan yang dihajatkan tadi.
Kain selendang pemberian PGL itu disimpan oleh perawi. Itulah kenangan mistik yang dia peroleh ketika menziarahi kawasan petilasan sejarah PGL di Gunung Ledang.
Ketika beredar dari kawasan berair itu, perawi ada bertanya kepada orang yang di sekitar, adakah anda ada melihat gadis berambut panjang di tepiannya tadi? Tidak. Tidak ada sesiapa pun yang nampak. []

No comments:

Post a Comment