Thursday 3 May 2012

YANG BURUK DAN NEGATIF ADALAH RAKYAT

TIDAK DAPAT DIPASTIKAN APAKAH pemerintah yang ada di pusat sekarang memerlukan rakyat atau tidak. Gambaran yang ada sekarang menunjukkan UBN tidak suka kepada rakyat yang menyertai perhimpunan aman Bersih 3.0. Setiap hari akhbar, tv dan radio mereka menceritakan tentang keburukan rakyat yang menyertai Bersih 3.0.
Mereka yang peliknya bertanya kepada orang yang tak tahu apa tentang Bersih 3.0, iaitu soalan bodoh. Perkara bodoh ini banyak dipaparkan dalam ruang Lapor, surat pembaca, laman twitter, facebook dan macam-macam yang konon dipetik bagi menggambarkan bantahan rakyat Malaysia terhadap perhimpunan Bersih 3.0.
Setiap hari mereka burukkan Bersih 3.0. Mereka tuduh ada agenda. Agenda apa? Mereka kata dapat dana dari negara asing. Hebat sangatkah Bersih 3.0 sehingga dunia sanggup bagi dana? Setahu orang, BN lagi hebat.
Di sinilah nampaklah cacat-cela yang sengaja dibentuk oleh merosakkan minda rakyat. Mereka cuba memberi gambaran bahawa Bersih ini amat buruk dan kotor. Jiwa umno dan pemimpinnya bersih. Tahu menjaga kebajikan rakyat, pihak pembangkang hanya tahu turun di jalanan. Politik jalanan mereka kata.
Tetapi pihak pembangkang berani cabar kepada Umno kalau mereka benar dapat sanjungan, cubalah adakan perhimpunan sehebat Bersih 3.0, jangan libatkan jabatan kerajaan, jangan libatkan polis, jangan libatkan RTM dan semuanya, turun dengan tangan kosong, nescaya, pemimpin Umno menangis kerana mereka gagal nak himpunkan rakyat begitu banyak.
Perbuatan yang bersifat memusuhi rakyat ini akan membahayakan masa depan Umno. Mungkin ini tanda-tanda Umno sampai ke penghujungnya. Idea para pemimpin Umno sudah mampat. Zon selesa yang membawa mereka ke arah kebangsawanan melayu elitis yang mengasingkan kehidupan dengan rakyat akan berakhir.
Akan terjadi pertentangan rakyat miskin dengan kaum bangsawan yang kaya. Pertentangan ini tetap wujud. Golongan bangsawan amat takut zamannya akan berakhir. Mereka gerun untuk menjadi rakyat biasa. Anak pemimpin Umno bolehlah dianggap kaum bangsawan yang tak pedulikan hal rakyat.
Cara mereka melayani rakyat amat keterlaluan, seperti mencampakkan makanan untuk haiwan peliharaan. Begitulah gambaran kasar sikap pemimpin kita terhadap rakyat kecil. Mereka tidak prihatin, tetapi apabila terdesak, mereka menyembah mengharapkan undi rakyat kecil.
Agenda apakah yang digeruni oleh Umno?
Umno sengaja buat tidak faham. Desakan rakyat adalah untuk mendapatkan sistem pilihan raya yang adil dan telus, bukan cara menipu kerana inilah yang diamalkan oleh UBN untuk meneruskan dasarnya. Mereka tidak ada kekuatan dari segi undi popular, dengan sebab itu penipuanlah yang dilakukan.
Jika benar mereka jujur, maka tuntutan lapan perkara yang diperjuangkan oleh Bersih 3.0 sudah lama
dipenuhi. Kini mereka masih takut dengan tuntutan itu.
Hairan juga kenapa pihak aparat begitu memusuhi orang bawa kamera untuk merakam keperihalan yang sebenar di dataran itu.
Ini membuktikan bahawa mereka takut, segala aksi gelojoh dan kekasaran yang dilakukan terhadap rakyat dipaparkan dalam media. Ketakutan ini menyebabkan setiap ada kamera yang dihalakan kepada mereka akan dijadikan sasaran. Bayangkan The Sun dan Malay Mail itu bukankah media yang menyebelahi mereka, tetapi kenapa dikasari? Kenapa tidak kepada Utusan Malaysia, Berita Harian dan Straits Times?
Kelibat wartawan yang disebutkan tadi tidak nampak pun di dataran sana kerana mereka gerun dengan kehadiran rakyat. Mereka tahu, kehadiran mereka akan diboo oleh orang ramai.
Sehingga sekarang, cerita buruk dicampakkan kepada pembangkang dan pendukung Bersih 3.0. Bilangan yang turun cukup besar dan menenggelamkan Umno.
Yang turun di lapangan pun kebanyakannya adalah bekasan ahli Umno. Ramai cikgu yang saya temui adalah bekasan Umno belaka. Mereka sudah insaf, sebab Umno hanya menipu rakyat, Umno parti orang kaya, parti bangsawan Melayu, orang Melayu yang hidup sederhana tak sesuai menyertai Umno. Mereka akan tersisih.
Ketika bahan ini diselesaikan, di luar sana masih ada suara-suara yang membantah Bersih 3.0. Bantah untuk apa. Jika kehadiran rakyat berskala kecil bolehlah dibantah, tetapi bilangan rakyat yang turun terlalu besar, dan Tuk Jib sendiri sebenarnya gerun dengan kehadiran itu. Dia mula mencongak, apa lagi program yang dianggap all out untuk mengatasi Bersih 3.0?
Sebenarnya dipandang dari sudut apa pun, tak ada pihak yang mampu mengatasi keupayaan rakyat. Bersih 3.0 telah membuktikannya. []

No comments:

Post a Comment