Tuesday 22 May 2012

BERSIH 4.0 TIRUAN

Jika benar penjaja kecil mengalami kerugian disebabkan Bersih 3.0, yang konon terganggu pada hari Sabtu itu, maka penjaja yang mengalami kerugian itu sanggup pula bermain-main dengan "berniaga" di depan rumah Ambiga.
Konon inilah protes yang ditujukan kepada Ambiga, biar dia rasa bagaimana yang dia telah buat kepada para peniaga.
Sebenarnya, mereka yang sibuk berbaju kuning logo Bersih 4.0 bukanlah peniaga tulen. Mereka ada bawaan daripada ketua-ketua tertentu yang disokong dari belakang oleh puak Umno.
Nampak benar Umno sudah kehilangan arah. Mereka tidak berani tonjolkan diri, sebaliknya menggunakan persatuan penjaja untuk unjuk rasa di depan rumah orang.
Mengikut akta apa pun, perbuatan berniaga di tempat yang tak sesuai, apa lagi di depan rumah seseorang adalah satu kesalahan.
Di sinilah orang memandang DBKL yang begitu tegas terhadap penjaja tak berlesen mati kutu apabila sesuatu program itu dianjurkan oleh Umno dan sekutunya. Gunakanlah nama persatuan penjaja banyak mana pun, orang sudah tahu, di belakangnya pasti ada orang Umno dan orang seperti Kimma yang ketandusan idea.
Kimma di Jalan Masjid India hanya bermodalkan seorang senator. Gambarnya tergantung di pokok tepi jalan. Rasanya gambar itu kalau boleh dibesarkan dan diletakkan bergandingan dengan Najib. Kalangan orang Melayu sendiri meluat melihat gambar songkok senget itu.
Kemudian, setelah berhimpun di depan rumah orang dan tanpa tindakan DBKL yang pengecut, apakah mereka tidak menanggung kerugian kerana terpaksa tinggalkan perniagaan yang membawa laba berjuta-juta itu?
Biasanya dalam bab kerugian mereka suka menyebut angka yang ganas. Penjaja kecil rugi RM2.5 juta. Siapa yang mengira? Dan siapa yang jadi peniaga kecil itu? Anggaran begini tidak boleh diterima pakai.
Sekarang mereka berniaga di depan rumah Ambiga, berapa keuntungan yang mereka dapat?
Mereka tak dapat apa pun, tapi hanya setakat nak menunjukkan:
1. mereka jaguh dalam membalas. Orang buat Bersih 3.0 dia buat Bersih 4.0. Tapi kumpulan ini tidak kreatif kerana meniru orang lain.
2. mereka nak himpun 10 ribu orang. Kalau betul, kita nak tengok adakah FRU datang dengan meriam air dan macam-macam. Kita nak tengok apakah dasar pihak PDRM berat sebelah, pihak yang sekufu dengan Umno dibelai-belai mesra, manakala yang berlawanan ditendang dan disepak terajang.
3. mereka termasuk dalam kelompok upahan. Mereka sendiri tidak tahu apa yang mereka buat. Orang suruh berniaga dia berniaga, suruh duduk dia duduk, suruh menongging dia pun buat, yang mustahak, gambar mereka keluar akhbar Utusan Melayu tak guna, Berita Harian karut dan TV3 suku, RTM putarbelit.[]

No comments:

Post a Comment