Wednesday 13 June 2012

APABILA KES AZMIN TH1995 DISIASAT ADA BAIKNYA

SEKARANG meskipun pihak UBN bersilat menafikan dan cuba menunjukkan ketelusan pentadbirannya, ia lama kelamaan akan terlondeh juga.
Orang mempertikaikan bagaimana Shahrizat dibersihkan dari kotoran skandal NFC. Bayangkan kalau projek NFC itu dianugerahkan kepada seseorang yang berkaitan dengan anggota parti lain, apakah dia suami atau isteri pemilik syarikat, orang itu pasti akan diheret, dan sampai sekarang namanya masih dijulang-julang bagi membuktikan kepada rakyat bahawa orang itu bersalah.
Mahkamah dijadikan alat untuk membersihkan seseorang. Itulah yang kerap terjadi. Sekarang ketika pihak UBN kekurangan bahan untuk dihalakan kepada pembangkang [PR] mereka terpaksa mengorek file lama termasuk file Anwar dan Azmin yang dikatakan ada kes dalam tahun 1995, sedangkan kes itu sudah diputuskan oleh pihak berkaitan. Maknanya tidak ada kes pun.
Kini, tahun 2012, ketika UBN berdepan dengan masalah yang dihadapi oleh sebuah kementerian yang menghadiahkan projek besar sehingga kerabatnya kaya raya dan bergaji besar, dan ketika masalah yang memalitkan pemimpin tertinggi BN, maka mengorek file lama dijadikan agenda mereka.
Mengorek file lama adalah bahaya, dan silap haribulan akan makan diri semula. Pihak UBN sendiri akan menghadapi masalah jika benar mereka teringin benar hendak korek kes lama.
Maka, jika benarlah UBN terlalu ghairah dengan file lama, maka PR ada hak untuk mengungkit dan buat laporan agar kes lama disemak. Termasuk kes yang melibatkan bekas Menteri Besar di negeri tertentu, termasuk kes yang melibatkan duta atau wakil Malaysia di luar negeri, termasuk kes jenayah seks melibatkan bekas Ketua Menteri, termasuk kes yang melibatkan salahguna kuasa ketua jabatan dan kementerian tertentu, termasuk bekas Perdana Menteri paling lama berkuasa.
Jika file lama disemak, maka pihak yang menanggung malu nanti adalah UBN sendiri. Para pemimpin Umno pasti tidak mampu menahan serangan apabila file lama dihidupkan semula. Akan terbongkarlah segala tembelang dan segala muslihat kepada sesuatu itu dijadikan kes penting.
Umum mengetahui, sesuatu kes jika melibatkan pihak pemerintah akan segera disiram dengan air agar tidak membara dan membakar. Akan tetapi jika melibatkan musuh politik biarpun kes itu tidak kuat ia akan dikembangbiakkan hingga berangkai-rangkai [contoh kes Anwar Ibrahim].
Perlu diingat, sekiranya UBN menganggap kes perlu dibedah kalau melibatkan musuh politik, maka apabila tiba saatnya kelak, mereka tidak boleh marah jika pemimpin tertinggi mereka menerima kes berangkai bagi mengaibkan tokoh itu. Hidup ini ibarat roda, ada masanya di atas, bahagia dan boleh mendera orang lain, apabila jatuh nanti, terimalah balasan yang Allah s.w.t. telah tetapkan. Ia tak akan lari. Apa pun ini pandangan peribadi sebagai bidasan kerana pihak UBN begitu ghairah dengan cerita lama. []

No comments:

Post a Comment