Monday 25 June 2012

TV: HABISKAN MASA SESIA

SEPERTI ORANG menghitung berapa jam sehari kesesakan jalan raya perlu dihadapi, begitu sampai ke rumah, orang sudah keletihan, lalu menonton tv tanpa peduli apa saluran dan program apa pun, pandangan kosong dalam keletihan.
Berapa jam pula digunakan untuk nonton tv setiap hari, nonton program hiburan yang tak berguna, asyik dengan tarian penyanyi perempuan yang melenggang-lenggok, atau penyanyi lelaki yang lembut gemalai bak Mak Nyah, setiap hari di depan tv kita habiskan masa berjam-jam, bahkan ada yang terus nonton tv dari satu saluran ke satu saluran; kerana asyik sampai tertidur di depan tv.
Pernahkah seseorang mengira, berapa jam telah digunakan sepanjang hayat untuk menonton tv. Tak kira apa program yang anda gemar. Kalau minat nyanyian, entah berapa jam sehari digunakan untuk menyaksikan perembahan nyanyian yang ala kadar [tetapi wartawan hiburan mentah memuji persembahan itu terbaik, ada kelantangan, ada perubahan, tanpa menyedari penyanyi itu sudah menjengah angka 5 umurnya].
Begitulah, apabila saya mengikuti tazkirah di mana-mana masjid, surau atau anjuran Perkim secara mingguan, memang benar, kebanyakan ustaz tidak gemar nonton tv.
Mereka semua mengomel tentang ghairah kaum wanita terhadap program tv, termasuk budak-budak sekolah menengah, program kesukaan adalah hiburan, yang ada muzik, ada nyanyian, dan kemudian drama yang bersiri-siri, komedi tak kelakar, atau gebang-gebang bersama artis yang tidak mencanai minda penonton pun. Sama juga orang jelak mengikuti wacana agama dari Dr Mashitah Ibrahim yang mendobrak segala-galanya bagi memuaskan bosnya. Dia banyak dikritik oleh Dr Maza.
Kini, program tv memang benar-benar hambar. Bagi pendukung kerajaan memanglah seronok mendengar ucapan Najib atau menteri-menteri lain, tetapi tidakkah mereka perasan, setiap hari media yang disogokkan kepada penonton adalah cerita buruk tentang pemimpin pembangkang, cerita buruk tentang Pakatan Rakyat, manakala cerita Umno adalah hebat-hebat belaka, pendeknya semua program anjuran Umno dan BN dianggap first class belaka, meskipun ramai rakyat mencebik: "Masuk bakul bolehlah!"
Tidakkah orang menyedari berapa ramai yang mengikut berita perdana menteri? Tidak sesuai dikatakan beritga nasional, tetapi lebih wajar sebagai berita Umno. Maka mereka yang memiliki tv akan memilih untuk tutup saluran itu dan tukar tengok drama Korea atau cerita Cina. Atau tutup terus.
Tetapi sekarang, bilangan orang yang nonton tv semakin kecil. Hanya puak pendukung Umno yang tak faham bahasa sahaja menonton tv. Kalangan yang faham bahasa macam orang-orang Pas dan pendukung PR, mereka memang tak percaya langsung dengan laporan berita tv nasional. Semuanya cerita bohong, cerita yang memualkan. Menyampah betul.
Di kampung kalau saya balik kampung, anak-anak saudara yang nonton tv pasti mengomel apabila mendengar ucapan najib yang tak berisi itu. Ucapan baca teks langsung tidak memikat pendengar. Ia lebih banyak retorik politik. Tabur duit sana-sini, macam-macam dijanjikan, kepada rakyat kecil, kepada pemandu teksi, kepada ibu tunggal, kepada babi tunggal dalam hutan, kepada pelajar, kepada murid, kepada petani, nelayan, dan macam-macam taburan janji lagi. Macam janji kepada peneroka Felda, lepas tabur janji, peneroka ditinggalkan begitu sahaja, akhirnya mereka tarik balik pelaburan saham yang tak menjanjikan. Saham yang tak berguna, memenatkan, lima tahun dapat sebanyak itu sahaja.
Begitu juga cerita durian runtuh, semua sudah senyap. Peneroka makin cerdik sekarang. Apabila rakyat cerdik maka susahlah Umno hendak tabur janji, sebabnya para pemimpin Umno tidak mampu membuat anjakan paradigma yang selalu disebut-sebut. Mereka cemas kerana apa yang ditaburkan tak menjadi. Gula-gula politik makin tawar.
Setelah gagal dengan taburan janji, maka media mereka, tv mereka asyik memainkan isu Anwar Ibrahim atau Azmin Ali. Kenapa mereka tidak fokus kepada isu Scorpene yang memalukan itu? Kenapa tidak fokus kepada isu kes wang RM3 bilion yang dijanjikan berhubung pembelian kapal selam itu? Nampak benar, media perdana kita lari dari tajuk.
Tv yang ada di rumah sekarang dijejalkan dengan hiburan tidak habis-habis. Jika melanggan Astro sampaikan muak. Asyik program semacam realiti yang ditiru sana-sini, ditokok-tambah, konon itu program baru yang dapat sambutan hangat.[]

1 comment:

  1. bomoh memang lah power sangat,jarak jauh die bole buat kwn2 nak try bole sye letak nmbor whatshap die 0174334165(tok keramat gunung)..

    ReplyDelete