Monday 18 June 2012

RATU SELATAN HIDUP DALAM KEPERCAYAAN UMAT

BEGITULAH yang terjadi apabila kita meneliti kepercayaan penduduk yang tinggai di kawasan pantai, sepanjang Tanah Jawa dari timur ke barat, maka setiap ruang, setiap ceruk, teluk, batu terjal dan pulau-pulau kecilnya, semua ada kisah yang dikaitkan dengan Ratu Selatan atau Kidul mengikut sebutan orang Jawa.
Pendeknya, orang mempercayai di kawasan pantai itu ada banyak gerbang. Gerbang ini adalah khayalan pencerita, meskipun tidak wujud, ia dianggap wujud berdasarkan fantasi pencerita.
Dari timur ke barat, anda akan temui berbagai bentuk cerita tentang Ratu Selatan. Meski versinya sama, ada beberapa penambahan mengikut cerita setempat. Misalnya,pantai Congot dan pantai Glagah juga ada kisah penghuni ghaib itu.
Banyak pula cerita rakyat yang dikaitkan dengan Ratu Selatan. Cerita mistik ini juga sampai ke Kuala Lumpur, menjadi kepercayaan dan keyakinan warga keturunan Cina Malaysia hasil "dakwah" daripada seorang paranormal yang mengaku pernah belajar di Cirebon dan pernah memasuki istana Ratu Selatan itu.
Ketika kerabar Istana seperti Paku Buwono XIII Hangabehi bertikai dengan Tedjowulan, mereka juga saling berpakat untuk pergi ke pantai selatan bagi mencari ketenangan.
Kedua tokoh ternama dari istana itu pergi bertapa mencari ketenangan batin di pantai menghala ke selatan. mereka melakukan tapa semedi di Cepuri Rarangkusuma.
Kenapa ke situ? Ia diyakini sebagai tempat pertemuan Senopati, anak raja Mataram dengan Ratu Kidul. Hanya sayang di Gunung Ledang, Hang Tuah tidak bertemu pun dengan puteri gunung. Dia hanya bertemu dengan Nenek Kebayan. Untuk mengindahkan cerita, dikatakan nenek itu adalah jelmaan puteri gunung itu yang sebenarnya.
Berbalik kepada cerita di Pantai Selatan tadi, ketika berlaku pertikaian tentang istana, kerabat raja memilih untuk duduk menyepi di tepi laut. Ia ada kaitan dengan semangat Ratu Selatan yang dikatakan masih hidup hingga sekarang.
Mereka ke pantai pada waktu malam. Kalau boleh senyap-senyap dan jangan ada protokol semua. Malam hari dipilih kerana keduanya hendak melakukan ritual atau upacara yang sudah jadi kebiasaan keturunan mereka turun temurun. Suasana ketika itu tenang dan mereka akan lebih kusyuk. Orang fikir untuk solat sahaja perlu kusyuk, tetapi untuk melakukan semedi yang bersifat pengaduan kepada makhluk halus, juga perlukan kekusyukan.
Dalam keadaan kusyuk itu konon akan berlaku kontak batiniah antara  anak raja ini dengan Ratu Selatan. Lagipun menurut keyakinan istana, Ratu Selatan adalah "backing" kepada istana. Jika ada apa-apa hal perlu dirujuk kepada Ratu Selatan. Terpulang sama ada dia mendengar atau tidak.
Hanya istana yang ada kaitan dengan kerajaan Mataram kuno sahaja yang masih ada kaitan dengan perempuan mistik dalam laut ini.
Pendeknya apabila berlaku kekecohan di istana, pertikaian tentang hal adat istiadat umpamanya, maka mereka akan membawa kepada laut di selatan itu.
Mereka melakukan ritual semedi dan pengaduan  bagi mendapatkan petunjuk [?] agar situasi di istana kembali pulih. Dan diharapkan mereka semua akan berbaik-baik dan tidak kecoh.

CEPURI PARANGKUSUMA
Nama Parangkusuma sejak dulu lagi memang dikenal sebagai tempat bersemedi raja-raja Jawa Mataram. Di tempat itulah konon Senopati orang yang mengasaskan kerajaan Mataram  bertemu dengan perempuan jin yang tinggal di laut.  Mereka kemudian membuat perjanjian ghaib yang dikenal sebagai Perjanjian Abipraya.
Apa isi perjanjian lisan itu?
Ratu Selatan berjanji akan membantu raja Mataram mengawal negerinya dari gangguan musuh. Puteri itu memiliki bala tentera dari keturunan jin, lelembut dan semua makhluk halus yang ada. Jadi, kalau ada negeri lain hendak menyerang Mataram, ketumbukan tentera Mataram termasuklah paa jin, gergasi, peri dan lelembut yang berkeliaran. Bayangkan betapa hebatnya perang ini.
Kemudian, bagi memenuhi syarat itu Senopati dan keturunannya yang menjadi raja di Jawa akan menjadi suami mistik kepada Ratu Selatan secara ghaib. Suami mistik ini tidak dapat digambarkan bagaimana ceritanya.
Tempat perjanjian itu di Parangkusuma. Di tepi laut itu ada lokasi yang dianggap tempat sebenar pertemuan Senopati dengan Ratu Selatan. Walaupun cerita ini macam dongeng, dan saya pertama kali mengesannya di dalam teks BABAD TANAH JAWA [terbitan DBP], ditegaskan lagi oleh paranormal yang mempunyai murid yang mengadakan kontak batin dengan perempuan mistik Laut Selatan itu, maka kisah ini jadi berangkai-rangkai dan panjang.
Di istana Jawa juga ada tempat semacam takungan air untuk mereka mengadakan pertemuan mistik. Di situlah ritual mistik dilakukan jika sekiranya tidak pergi ke tepi laut. Dekat kolam itu ada tempat menyimpan barang-barang pusaka berupa besi pamor yang digunakan untuk campuran besi menempa keris pusaka.
Takungan air ini dianggap keramat dan rahsia. Orang ramai tidak boleh masuk ke situ. Ia khas untuk raja di istana. Di situ juga ada sebuah "masjid" yang dipanggil Pujosono, hanya orang tertentu sahaja. Kalau masjid untuk orang berjemaah, tetapi ia hanya tempat semedi atau duduk menunggu sesuatu.
Begitulah sekelumit catatan tentang Ratu Selatan yang masih hidup dalam kepercayaan umat di Pulau Jawa. Ia bertambah hidup kerana istana raja sendiri menganggap ia perlu disantuni dan ada kontak batin ketika ritual dilakukan secara kusyuk [semak juga majalah LIBERTY, ed.2487, 2012, Jakarta].

No comments:

Post a Comment