Tuesday 12 June 2012

TRIBUNAL BUAT DR M MEMANG WAJAR

SIAPAKAH Perdana Menteri yang paling lama berada di pentas politik negara? Jawabnya adalah dia Dr.M.
Selama 22 tahun dia beraksi di pentas, dia menyanyi, melawak, menangis, bersenda, memperkenakan orang, melagakan orang dan mendera orang, apa sahaja telah dilakukannya. Dia menjadi aktor paling kaya dengan gurauan dan kadangkala memedihkan hati rakyat.
Kenapa dikatakan dia pandai bergurau?
Lihatlah bagaimana dia boleh mengharamkan Umno dan kemudian dihidupkan semula sebagai Umno Baru, dan kemudian dipulihkan. Maknanya di tangan dia, di tengah pentas permainan Dr M, Umno pernah dibunuh dengan keris Melayu.
Gurauan paling menjengkelkan ialah main punggung. Inilah bahasa paling sesuai bagi negara Malaysia. Kita tidak perlu bahasa simbolik lagi. Dia telah memperkenalkan satu perbuatan dosa besar yang tidak dilakukan oleh sahabatnya, tetapi dilemparkan tuduhan itu dengan mendapat bantuan dari jabatan yang tertentu.
Maka seluruh rakyat menuding jari, lihatlah pemimpin yang suka main punggung. Jadi, Dr M telah melahirkan satu kelompok umat Luth di bumi Malaysia secara tak langsung.
Akibat selalu bermain dengan politik punggung, umat Melayu di negara ini sudah ramai yang mengamalkan seks bebas, anal seks yang keterlaluan, berkat kesabaran media nasional memainkan isu ini bagi tujuan memburukkan seorang lelaki bernama Anwar. Dialah seburuk-buruk lelaki di bumi Malaysia. Dia sudah menerima penghinaan yang amat dahsyat, kalau orang lain mungkin sudah bunuh diri atau tutup buku dan duduk diam-diam.
Sebaliknya Anwar hari ini tidak sama dengan ketika dia dihina melakukan liwat. Bayangkan, betapa hinanya diri apabila diperagakan begitu setiap hari? Siapa yang menanggung dosa ini? Sudah tentu Dr M, para menteri di bawahnya, termasuk menteri agama, mufti yang diam, agamawan yang diam, para wartawan muslim, termasuk wartawan dedah aurat, semua ini bersama-sama membawa dosa fitnah, dosa ghibah, dan dosa melaporkan cerita yang tidak benar semata-mata hendak menggembirakan seorang manusia ganjil bernama Dr M.
Kini ramai berpendapat, Dr M sudah sewajarnya disiasat di bawah sebuah tirubunal siasatan diraja. terlalu banyak salah laku Dr M trerhadap negara dan rakyat.
Jika dulu dimenelanjangi rakyat di depan publik, kini giliran rakyat menelanjangi Dr M di depan ramai. Jangan peduli dia sudah berumur atau apa. Di negara luar banyak pemimpin yang menjalani nasib buruk begini. Dan di Malaysia, sudah sewajarnya Dr M dinilai serba-serbinya. Dinilai kepincangannya. Kita mahu tahu bagaimana wang dibelanjakan dengan boros di zaman beliau, dan berapa banyak projek mega yang hancur berkecai kerana semuanya mengejar komisyen berlagak broker projek.
Dr M tidak membawa nama harum kepada negara, sebaliknya dia mencemarkan nama baik Malaysia. Memang banyak kesilapan yang telah dilakukan oleh beliau. Sewajarnya, dia diadili dan diberikan hukuman yang setimpal. Kalau perlu pemilikan harta yang tidak sah, diragui perlu dimiliknegarakan. Begitu juga para kroni beliau.
Kita tidak mahu negara ini seperti syarikat Sdn Bhd. mereka membolot semuanya. Rakyat dipencilkan. Kepentingan pembesar negara dirahsiakan. Inilah yang berlaku di zaman Dr M berkuasa.
Kini apabila keadaan politik negara berubah, Dr M seperti dalam kegundahan, dia bimbang urusan negara ditadbir di bawah musuh peribadi beliau. Maka pekung politiknya akan terdedah, malu, bukan sahaja Dr M malah PM berikutnya.
Dan sebab itulah pilihan raya menjadi begitu berhati-hati, daftar pemilih tidak ada pemantauan meskipun Bersih 3.0 telah diadakan dengan suasana yang amat mengejutkan, Najib sedar popularitinya semakin menurun kerana dia dibebani dengan banyak skandal, dan yang penting skandal kapal selam Scorpene, skandal pembunuhan Altantunya, semua ini tidak boleh diselindungkan.
Memang pada dasarnya media telah menutup rapat semua cerita ini, tetapi alam maya, mendedahkan segala-galanya. Media kerajaan sekarang kian tak bertaring. Laporan mereka hanya sampah sahaja. Mengutip sumber FB atau blog tertentu. Inilah gambaran suasana yang bangkrap, sesuatu yang tak pernah difikirkan berlaku pada masa silam.
Dan jika boleh tirubunal salah laku, bukan sahaja melibatkan Dr M, malah perlu juga melibatkan salah laku Najib sekali. Kerana ketika naik pentas politik, Najib membawa masalah yang merosakkan imej negara.
Pemimpin seperti ini perlu diletakkan disudut panggung sejarah untuk diadili. []

No comments:

Post a Comment