Saturday 30 June 2012

LAWATAN KE LORONG PASAR KARAT

INI LAWATAN BIASA kalau ada masa lapang. Kalau ada tazkirah tak payahlah lawat pagi-pagi. Pasar karat ini tempat orang kita berniaga kecil-kecilan. Umno tak suka berniaga kecil-kecil, semua nak besar dan hebat. Biar tanpa modal asalkan ada jaminan bank yang diperkenanankan oleh pihak tertentu.
Secara rambang, ramai orang sakit, duit tak ada. Itu sebab mereka sanggup datang ke situ, jual apa sahaja, daripada baju rombengan, peralatan elektrik di rumah, kasut bundle, seluar bundle dan baju bundle.
Jangan kiralah yang jual kasut, kebanyakan muka-muka dari luar KL, cara mereka cakap, bahasa apa pun kita tak faham. Jadi mereka itu orang luar, mereka menguasai sepanjang lorong dari ujjung ke hujung.
Hari Sabtu ada operasi pihak PDRM, siap ada truk parking menunggu sesiapa nak disumbat. Semuanya bergantung kepada kepandaian pegawai yang berpakaian preman, jadi budak muda tak kenal.
Hanya kalau main borong, itu membuatkan orang benci, bertindak melulu. Orang datang ke situ hanya nak tengok apa benda boleh dibeli, bukan semua datang situ penjenayah, kaki curi, kaki jual CD lucah, atau sebagainya.
Yang masuk ke situ adalah orang-orang baik belaka, terpelajar, mat saleh pelancong pun sekarang suka masuk situ. Mereka saya tengok belek buku tentang Islam, regarding on RIBA' dan HADITHS mereka nak tahu juga tentang Islam. Bagus, secara tak langsung ada ruang untuk mereka mencari bahan bacaan murah.
Jadi, jangan fikir, sesiapa masuk situ nak jual barang curi. Mentaliti jahat ini elok dibungkus. Pencuri tak masuk lorong, berapa banyak pencuri duit sampai berjuta-juta dan ratusan juta boleh duduk relaks? Sedangkan yang curi sepasang kasut tak tidur lena takut kena cekup. Inilah cara kita.
Jadi, jangan anggap pasar karat ini untuk orang yang KARAT mentalnya. Kalau orang asyik fikir bagaimana nak cipta video seks melibatkan orang politik, jangan masuk ke pasar karat. Mereka layak masuk ke pejabat pemimpin yang hebat-hebat untuk dapatkan idea, dan dana, pakat dengan media untuk mencanangkan di muka depan.
Di pasar karat ini sudah turun orang yang gemar kumpul botol antik, botol coca-cola lama, surat kebangkrapan lama, setem lama, akhbar zaman perang pun ada, kalau setakat kaset lagu-lagu lagi melambak, orang tak heran lagi, begitu juga handphone. Orang sibuk yang canggih-manggih, yang biasa dilupakan, orang sibuk dengan yang hebat-hebat laptop Toshiba dijual RM800 je, tupun tak ada orang capai. Beli di tempat macam tu seseorang kena pandai, kalau bangang habislah.
Mungkin setelah balik diuji dengan berbagai cara, barulah tahu apa bentuk peragaman yang ada pada laptop tu. Di lorong memang yang jual kata hebat, angkat ibu jari tangan.
Macam orang jual minyak lintah, hebat, boleh sapu pada jari telunjuk supaya jari tu besar. Maknanya kalau satu pada benda lain jadi besar jugalah! Mentaliti yang menjurus ke arah seks, biasanya makan korban, kerana itu orang sanggup beli, nak cuba, mana tahu boleh besar?
Lupakan, itu, apek di lorong ini lagi relaks, dia boleh duduk bersila jual ubat perangsang seks. Ada juga anak muda dan anak tua yang duduk mencangkung berminat nak beli. Beli, jangan kamu telan berlebihan sudahlah, nanti mabuk. Biasanya yang kaki tangga hotel kecik suka beli ubat tahan lama begitu.
Kebetulan lorong pasar karat ini dekat sahaja dengan tangga hotel yang menjadi tumpuan Bangladesh, Nepal dan Mynmar. Semuanya nak lepaskan gian, kalau kebetulan ada duit.
Saya teringat kawan bernama Ghautam, dia budak Nepal. Kalau jumpa dia minta pinjam duit. Ke mana duit habis? Belanja bang, main perempuan! Orang macam dia yang tak ada agama, Buddha pun tidak walaupun namanya macam Ghautama buddha, dia tak ada rasa malu. Tersengih-sengih. Kemudian dulu pernah mengadu gatal-gatal dan kencing pedih, inilah akibat main perempuan. Hari minggu jadi sasaran, budak Minah Indon atau Minah mana pun sentiasa menunggu dalam bilik hingga kata orang yang buat kajian tentang pelacuran [Universiti Malaysa dari Jabatan Anthropologi dan Sosiologi] sampaikan "tak kering bulu" lakunya. Hebat.
Di pasar karat ini jugalah saya terserempah dengan DATUK BABA yang dulu kerap bikin iklan dalam Mingguan Misteri. Dia iklankan kepandaian untuk bermain empat nombor. Kepandaian mendamaikan suami-isteri yang gaduh. Pendeknya dia pakar dalam bab seksual. tempat suami isteri bangang berjumpa dia minta nasihat dan kaunseling, sebelum keluar bilik kena gayung berpuluh atau beratus ringgit. Itulah Datuk yang dulu pernah buka bisnis di Pasar Borong Selayang dan kemudian pindah ke tempat lain di Selayang, sebelum pindah ke Jalan Masjid India, depan Jakel. Sekarang lingkup lagi, tahu-tahu ada di Pasar Karat.
Selain dia, Osman Kering [dah meninggal] juga kerap ronda ke situ. Dia kalau masuk lorong pakai cermin mata gelap, tangan masuk poket seluar hitam, kasut berkilat, stail bukan main. Ingat sangat, dari jauh sudah tahu dia datang...dengan lenggang lenggoknya.
Bebudak band rock pun ramai masuk situ, termasuk artis xdari Central Market. Kebetulan semalam saya berborak lama dengan Adam Samad, salah seorang artis baju T yang berniaga sezaman dengan Pek Sam, dah lama dah. Itu zaman Tengku Abdullah NS masih ada. Adam yang kini tinggal di Brisbane bercerita tentang Central Market.
Menarik juga  ceritanya, sebab Dr.M pernah datang ke situ, dan pernah adakan majlis meraikan bebudak seni dari Central Market. Dr M boleh tanya Adam tentang masalah peribadi. Dari mana Dr M tahu? Mungkin Tengku Abdullah yang cerita. Adam beritahu, di antara artis yang rapat dengan Tengku Dollah adalah dia, kerana memang Adam ni fasih berbahasa Inggeris, dan itu sebab Dr M pun kenal dia. Adam ada beritahu saya, dia boleh bercakap orang putih kerana saudaranya memang orang putih dari England, dia pegawai orang ptuih yang berkahwin dengan saudaranya dari Labu, Negeri Sembilan.
Berbalik kepada pasar karat ini. Lorong ini akan kekal dengan keadaannya begitu. Janganlah mandai-mandai ajak Bandaraya nak cantikkan tempat itu. Tak boleh. Biar keadaannya begitu. Orang lebih suka begitu. Dalam perniagaan kecil, niaga cara santai, lokasi bukan penting. Ini bukan kedai butik. Bukan showroom barang antik. Bukan. Dari dulu macam itu.
Dan ketika menuju ke Central Market, saya nampak seorang lelaki Cina duduk minta sedekah. Lelaki itu dulu aktif di pasar karat berniaga dengan isterinya. Jual barang-barang terpakai. Tetapi ada kisah menyedihkan, saya pernah terpandang isteri lelaki ini menari-nari dengan buah dada terbuai, dia bogel atas entah kerana apa, Suaminya, lelaki peminta sedekah itu cuba menutup bahagian terdedah dengan kain, tapi ditepis. Akhirnya episod itu berakhir apabila kawan-kawan berniaga tenangkan isterinya. Kini lelaki yang ketiadaan isterinya itu jadi peminta sedekah.
Jadi, jangan fikir nasib seseorang itu teratur dalam sepuluh atau lima tahun mendatang. Itu sebab pasar karat selalu dirindui. Saya sudah jejak kaki ke situ sejak tahun 1982 lagi. Keadaan macam itu juga. Peniaga silih berganti. Boleh buat novel. []

1 comment:

  1. bomoh memang lah power sangat,jarak jauh die bole buat kwn2 nak try bole sye letak nmbor whatshap die 0174334165(tok keramat gunung)..

    ReplyDelete