Thursday 28 June 2012

KECOH TANGKAP MAKNYAH

HAL YANG PALING digemari jurugambar dan wartawan kita adalah cerita operasi tangkap maknyah. Memang suka sangat kalau dapat buat liputan tentang orang jelmaan ini. Biasanya penjelmaan berlaku pada waktu remang-remang. Fenomena orang lelaki pakai perempuan ini sebenarnya sejagat, bukan di tempat kita sahaja, malah di negeri orang putih pun ada.
Peri kehebatan maknyah ini amat menarik minat untuk dibuat sorotan. Akhbar harian pun suka memburu cerita maknyah. Agaknya cerita maknyah ada sesuatu yang perlu dipaparkan, atau kebetulan di kalangan para pelapor sendiri ada geng-geng yang menyerupai dua alam tersebut.
Bukan soal operasi tangkap menangkap itu yang dipersoalkan, tetapi operasi itu dilakukan hanya kelompok tertentu sahaja. Percayalah, kelompok umat yang berpakaian pelik ini ada di semua tempat, terutama bandar-bandar besar yang ada aktiviti malam. Makin rancak aktiviti yang ada, maka mereka pun membuat sarang untuk beterbangan dan berkawan-kawanan.
Mereka suka mencari yang ada cahaya lampu, baik yang terang benderang atau remang-remang, mereka juga suka mendekati kereta sport yang berhias cantik, mendekati lelaki sepi yang merambu tak tentu hala menjelang pagi.
Maknyah yang kena tangkap hanya kerana melakukan kesalahan berpakaian perempuan. Hanya kita jarang dengar ada pengkid kena tangkap kerana berpakaian cara lelaki. Tumpuan lebih kepada maknyah sahaja kerana mereka mudah dikenali. Dari jauh sudah tahu jantan betinanya, macam ikan juga.
Mengikut hukum syariat, mana boleh lelaki menyerupai perempuan. Kalangan maknyah memang terdiri daripada lelaki yang gemar memperagakan pakaian perempuan. Mungkin mereka rasa syok dan selesa pakai begitu. Semua ini ikut kawan-kawan.
Jadi, yang paling malang lelaki pakai perempuan. Mereka jadi buruan ketika operasi. Kejar sana, kejar sini, mereka lari mengalahkan yang tukang tangkap. Tenaga lelakilah katakan.
Kenapa mereka gemar memaknyahkan diri?
Menurut sumber yang tak akademik, memakai pakaian gaya perempuan pada waktu malam lebih selesa untuk mendapatkan apa sahaja dari lelaki. Paling mudah boleh dapat rokok sebatang dua. Minta api bang! Kemudian bukan setakat itu, nak minta belanja makan pun ada orang sudi menemankan.
Tidak cukup dengan itu, saja-saja buka mulut minta duit pun dikasi juga.
Mula-mula mereka bersopan santun, baik budi bahasa, tetapi berkat kesabaran "menyundal" kata mereka, lama kelamaan mereka jadi penipu, jadi pencopet, jadi penyeluk saku, atau merancang satu adegan yang modus operandinya sama sahaja di mana-mana.
Mereka mempunyai kawan yang sedia membantu untuk melakukan kerja sapu duit dalam dompet, sapu handphone canggih, sapu cincin, sapu apa sahaja yang ada harga. Inilah kegiatan sebahagian mereka pada waktu malam. Dan setengah jantan bingung, yang macam mabuk dan pening lalat, sanggup kutip maknyah bawa balik ke rumah. Dilayannya orang itu bagai perempuan idaman.
Esoknya, tanpa disedari duit pun lesap, jam tangan berjenama yang berharga RM24 juta pun lesap. Pendeknya maknyah belajar dari pengalaman.
Kekecohan operasi menangkap maknyah selalu dijadikan liputan media. Maknyah jadi bahan ketawa. Bahan gurauan, bahan ejekan, bahan pengaiban dan macam-macam lagi. Nasib maknyah cukup malang terutama yang bergerak secara bebas, di pekan kecik atau bandar kecil, mereka jadi sasaran untuk dikenakan tindakan undang-undang kerana berpakaian perempuan.
Manakala ada artis persembahan yang berada di pentas, mereka juga naik pentas dengan berpakaian perempuan, meniru gaya perempuan, meniru suara artis luar negeri. Dengan berselindung sebagai artis persembahan, lelaki yang berpakaian perempuan telah selamat dari tindakan. Padahal, tindakan artis itu mengenakan pakaian perempuan sama sahaja dengan maknyah yang dikejar-kejar itu.
Kalau begitu, lebih baik lelaki yang hendak pakai perempuan kena jadi artis persembahan, buat show, tak kiralah artis komedi atau melalak suara macam mana pun, asalkan boleh pakai perempuan.
Itu baru bab pakaian. Belum bab perbuatan lainnya. Kalau betul maknyah itu pakai perempuan sebab nak cari duit, bagaimana kaedahnya mereka cari duit? Jadi pelayan, meminta-minta, atau melondehkan pakaiannya di tempat gelap bagi kesyahwatan yang tiada taranya?
Kalau dalam blog ini nak cerita liwat pun apa salahnya, sebab rakyat Malaysia memang gemar dengan tajuk ini. Fitnah terbesar di negara kita adalah kes liwat yang direka-reka untuk mengenakan seseorang. Justeru para maknyah pun tertawa, kasihan! Pemimpin yang dikenali dituduh liwat. Bukankah liwat itu adalah amalan biasa bagi mereka yang gemar meronda-ronda waktu pagi mencari maknyah? Minta maaflah kalau terkasar.
Memang itulah hakikatnya dunia maknyah. Habis nak cari duit secara bagaimana?
Adakah maknyah yang memperagakan pakaian perempuan dan dapat duit? Memang tak ada. Artis yang disebut tadi, bukan dalam kategori maknyah, sebab maknyah selalu dikaitkan dengan lelaki pakai perempuan  dan menjadi peranjau jalanan pada waktu malam.
Mereka yang terlanjur jadi maknyah tidak akan ke mana-mana. Paling tidak apabila usia telah meningkat pertengahan, maka mereka tercari-cari ruang untuk bersarang. Kerjaya apa yang dipilih?
Mana-mana yang sudah berusia angka 5 ke atas, mereka terpaksa menyerah kepada keadaan. Lupakan pakaian perempuan, biarpun jalan terkedek-kedek macam itik, mereka terpaksa melakukan transformasi untuk berpakaian secara jantan tulen!
Dunia maknyah sentiasa bertukar ganti warganya. Seribu yang berundur, ada dua tiga ribu yang masuk menyertai kelab maknyah. Mereka juga seperti ada kelab, boleh berkumpul, buat majlis hari jadi, majlis perkahwinan saudara-mara mereka, majlis makan-makan, atau perjumpaan sosial biasa yang diselengi dengan pertandingan karaoke, ratu maknyah, ratu kebaya, ratu macam-macam ratu, dan biasanya yang hairannya, mereka boleh jemput artis menghadiri majlis yang gemilang itu.
Hanya kita belum pernah dengar mereka undang PM sahaja ke majlis mereka. Kalau diundang sudah tentu, banyaklah rancangan untuk membantu golongan ini, dan mungkin memberi peluang pekerjaan kepada maknyah, mengiktiraf kehadiran mereka dan akhirnya meranjau-ranjau sampai ke kes seks bebas. Inilah yang kita tak mahu.
Kita perlu tegas. Maknyah adalah penyakit bahaya! Ia jadi punca maraknya maksiat di kalangan muda-mudi baik di bandar dan di luar bandar. Mereka agen kemaksiatan, menggalakkan amalan seks liar kerana sudah menjadi pengetahuan umum, maknyah memburu lelaki sejati! Kelompok ini bukan gay. Mereka adalah maknyah dalam kategorinya yang tersendiri. Mereka benar seorang lelaki, tetapi naluri seksnya seolah-olah mereka perempuan. Mereka mahu dilayan sebagai perempuan, meskipun mereka sebenarnya adalah lelaki.
Mereka sibuk melayani naluri diri, sanggup telan pil untuk memontokkan tubuh, melembutkan kulit, melicinkan pipi bah pauh dilayang, pendeknya sampai kalah perempuan sejati.
Nah, apa pun, kes yang pernah terjadi di negara kita, bahkan fatwa juga sudah jelas, pertukaran jantina adalah haram. Maka sesiapa yang sudah terlanjur, mereka membawa keterlanjuran sepanjang hayat. Walau telah menjalani operasi tukar jantina, dia tetap lelaki. Kalau dia menyamar pakai telekung dan mengerjakan solat, siapa pun tidak tahu dia asalnya seorang lelaki pada masa silam. Ini kes benar. Dia ikut solat bersama jemaah perempuan di sebuah surau.
Dia adalah seorang lelaki berketurunan Cina. Gemar menjadi perempuan. Lama kelamaan dia mengambil keputusan untuk tukar jantina jadi perempuan. Dia sudah jadi perempuan tiruan hasil dari pembedahan itu, tetapi tidak pasti bagaimana Mykadnya.
Kemudian dia masuk Islam. Mungkin tidak ada siapa tahu bahawa dia asalnya dulu adalah lelaki. Kini dia berpakaian perempuan, pakai tudung, ikut belajar agama islam, tetapi ibadatnya mengikut cara perempuan. Dia bertelekung ketika solat. Semua ini rahsia. Bagaimana persentuhan dia dengan jemaah wanita yang lain di dewan solat itu?
Apabila ada maknyah yang sudah undur diri dan menyerah kepada kenyataan, terpaksa jadi lelaki semula, maka kes seperti ini jarang diketahui orang. Ramai yang sudah terlanjur buat operasi jantina di Kandang Kerbau. Ramai maknyah yang ke sana atau ke Bangkok untuk melakukan tukar jantina. Balik Malaysia dia perempuan, tetapi Mykad masih lelaki.
Maknyah sukar dihapuskan. Ia sudah jadi macam kelawar yang keluar waktu malam. Mereka perlu keluar mencari buah-buahan ranum. Mereka ada peminatnya yang tersendiri. Peminat perlu disedarkan,  ditarbiyah betapa hinanya mereka mendekati kelawar malam begitu.Ramai lelaki yang kecundang di medan maksiat, kecundang dalam dakapan maknyah. Inilah kesan buruknya maknyah. Kalau ada operasi menangkap mereka, maka sorak-sorai dan gempaknya sahaja yang jadi perhatian. Namun, maknyah tetap maknyah, esok bersolek lagi untuk mencari jantan! []

1 comment:

  1. bomoh memang lah power sangat,jarak jauh die bole buat kwn2 nak try bole sye letak nmbor whatshap die 0174334165(tok keramat gunung)..

    ReplyDelete