Friday 27 April 2012

HARI INI RAKYAT BERPESTA MERAIKAN KEBENCIAN TERHADAP SPR

KEBENCIAN RAKYAT telah ditunjukkan dengan cara mereka hadir beramai-ramai. Bilangannya tidak terkira. Tetapi bilangan ini esok akan dinafikan. PERHIMPUNAN TAK ADA SAMBUTAN!
Itulah penipuan yang dibuat oleh Mingguan Malaysia, Berita Minggu, The Star dan rakan regunya. TV tak usah katalah, ada panel jemputan bagi pandangan yang senada dengan Tuk Jib.
Maknanya perhimpunan massa telah berjaya dilaksanakan meskipun kekurangan dana. Mereka yang datang itu tidak diberikan tiket atau duit. Mereka sanggup datang sendiri. Inilah kesanggupan rakyat kecil yang pihak Umno tak pandang.
Umno hanya mengira sambutan ke-66 dan nak kumpul tanda tangan sampai juta-juta. Itu cara mudah. Ada beberapa ribu orang pun boleh buat tanda tangan sapai sejuta.
Ghairah Umno nak sambut ulang tahun tenggelam oleh kebanjiran rakyat di mana-mana kota dan bandar di seluruh dunia, hatta Makkah dan Madinah pun ikut sama.
Maka pada hari ini nama Malaysia harum di mata dunia kerana rakyat berhimpun, tambahan pemimpin negara sudah lama mengidam luputan media massa dunia terhadap Malaysia. Tapi tak kunjung padam hinggakan sanggup mengupah untuk buat publisiti. Ini bercanggah dengan etika kewartawanan. Apa etika pun memang bercanggah.
Kini kehadiran rakyat tidak boleh ditahan lagi. Pihak aparat tidak boleh bertindak kepada rakyat yang bilangannya jauh lebih besar daripada mereka. Tunduk sahajalah kepada kehendak mereka, tidak ada ertinya sesiapa pun memerangi rakyatnya sendiri.
Pemimpin yang berperang dengan rakyat akhirnya menjadi buangan negeri. Banyak sejarah membuktikan kebenaran ini. Justeru tunduklah kepada kebenaran.
Mengaku sahajalah bahawa SPR itu memang digunakan untuk menjadi talian hayat bagi menghadapi pilihan raya.
Inilah masanya rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan. Maknanya SPR kena berubah, jangan jadi boneka kepada Umno, kerana Umno sudah menjadi jasad tanpa roh kata seorang ustaz. Ramai setuju dengan misalan yang cantik ini.
Para pemimpin dunia yang kemudian kecundang juga bercakap besar ketika berdepan dengan gelombang rakyat yang tak terbendung.
Kini Kuala Lumpur sekali lagi menjadi wadah yang sebenar. Rakyat dari segenap lapisan telah turun, bukan kerana parti pembangkang, bukan kerana Anwar, bukan kerana Lim Guan Eng, bukan kerana Tuk Guru, tetapi kerana mahu mendesak SPR agar berubah sikap.
Atau lebih mudah, singkirkan semua orang-orang kanan dalam SPR yang ada hari ini dan gantikan muka baru yang berfikiran lebih terbuka. Perang rakyat sekarang bukan terhadap UBn tetapi terhadap SPR. Kalau SPR masih berdegil dengan sikap dan pandangannya, ia mencerminkan hati budi UBN yang sebenar.
Maka apabila pukul anak, dah tentu sindir menantu. Apakah pihak UBN nak mendiamkan diri. Gelombang rakyat tidak boleh ditahan. Ia umpama tsunami. Apabila tsunami melanda, anda tidak boleh dirikan tembok simen tebal di pantai. Ia roboh juga. Jangan melawan arus.
Kini himpunan rakyat benar-benar terbukti. Bukan cakap kosong. Nampak UBN begitu gerun dengan kebangkitan ini. UBN tak akan mampu menghimpun rakyat begini ramai, percayalah.
Kalau tanpa bantuan wang ehsan, bantuan itu dan ini, UBN tak akan dapat himpun rakyat sampai sejuta pun. Memang BN tak mampu kerana dasar mereka selama ini adalah DUIT dan JAMUAN PERDANA.
Mampukah UBN memanggil orang berkumpul sebegini ramai?
Hari ini bukti telah dipamerkan. Tetapi masih ada media milik UBN yang menggelapkan berita dan laporan ini. Mereka sibuk mencari celah-celah yang negatif. Tengoklah apa yang akan mereka paparkan esok.
Jelas paparan itu meloyakan! Sementara itu di Gombak, kami mendengar helikopter sentiasa bergerak dan berlegar-legar di ruang angkasa. Ia sama seperti yang berlaku ketika reformasi rakyat dulu.
Jadi, jangan cuba memerangi rakyat.[]

No comments:

Post a Comment