Saturday 28 April 2012

HIMPUNAN BERSIH DI JALAN TUANKU ABDUL RAHMAN BERJAYA

MESKI DATARAN MERDEKA dikawal rapi dan dipasang kawat berduri, anak-anak muda yang menyertai kumpulan Bersih 3.0 dari segenap pelusuk tanah air tidak dihampakan kerana mereka masih dapat unjuk rasa di Jalan Tuanku Abdul Rahman.
Sekatan yang terlalu banyak di sana-sini menyebabkan kumpulan Bersih 3.0 bergerak dari arah yang berlainan dan kemudian mereka bersatu di suatu sudut yang sangat sempit di Jalan Tuanku Abdul Rahman dan simpan Jalan Tun Perak.
Sebahagian besar duduk atau berdiri di kanan-kiri jalan dengan penuh ceria dan tetap bersiap sedia andainya provokasi dari pihak aparat yang bertopi merah sedia menggempur kumpulan unjuk rasa. Di sinilah seolah-olah berlaku pertembungan antara pihak awam dengan pihak polis yang dikerah oleh pemimpin atasan.
Apa perkara yang terjadi biasanya dipersalahkan kepada pihak Bersih 3.0 dan pihak yang benar adalah pihak beruniform dan bertopi merah.
Sebenarnya pertembungan ini amat bahaya kerana memberikan tanggapan buruk pada masa depan dari rakyat kecil terhadap anggota pasukan yang bertugas. Benar mereka menjalankan tugas, tetapi apa pun penggempuran dengan gas pemedih mata akan mengena kepada sanak saudara mereka juga, akhirnya menimbulkan perseteruan berterusan dalam keluarga. Inilah nasih yang menimpa anggota pasukan yang dikerah tanpa memikirkan budi bicara atau cuba bertindak dengan kesan risiko yang minimum.
Sebaliknya berlaku kecuaian yang amat nyata, apabila pihak pengunjuk rasa mengadu mereka dikasari. Semua ini adalah kesilapan dari pihak DBKL yang dengan tiba-tiba meminta mahkamah isytiharkan kawasan larangan di dataran dan kawasan berhampiran. Inilah peranan rundingan. Rakyat bukan mahu bertempurl. Jauh sekali mencari seteru, akan tetapi pihak aparat yang bertugas bertindak dengan sembrono memusuhi rakyat. Apa pun kesan kebencian akan diterjemahkan dalam bentuk undi dalam pilihan raya, meskipun pilihan raya kali ini banyak penipuan.
Himpunan Bersih 3.0 adalah berjaya. Biarlah media utama kerajaan mengatakan himpunan gagal. Jika mereka kata himpunan kita gagal itu bermakna media utama kerajaan menghasut rakyat. Sama juga andainya Anwar tidak hadir di situ, mereka akan bangkitkan isu, kenapa pemimpin utama tidak hadir? Ini bukan pemimpin jika tidak hadir dalam perhimpunan.
Perhimpunan ini amat berjaya. Ketika anak-anak muda bersemangat bertakbir di bawah sana, di atas helikopter berlegar-legar bagai mencari musuh sasaran. Begitulah gambaran sepintas lalu. Mereka yang hadir kebanyakannya dari luar bandar, mereka merasai bagaimana peritnya hidup di tengah kota jika berdepan dengan FRU.[]

No comments:

Post a Comment