Wednesday 25 April 2012

KUTBAH JUMAAT PUN DIGUNAKAN UNTUK BANTAI BERSIH 3.0

KEBETULAN acara Bersih yang lepas-lepas pun diadakan pada hari Sabtu, maka pada hari Jumaat adalah wadah sesuai untuk pihak jabatan agama mengeluarkan fatwa yang berapi-api menasihat rakyat agar tidak keluar dan termakan hasutan kumpulan yang merosakkan keamanan negara, dan macam-macam lagi perkataan yang menyakitkan hati telinga jemaah yang bersila di lantai masjid.
Sepatutnya kutbah Jumaat tidak dijadikan mimbar untuk berpolitik bagi pihak UBN atau mana-mana jabatan agama pun. Jabatan hendaklah berkecuali, kerana selama inipun kebanyakan masjid di wilayah tertentu AJKnya dipantau habis sehingga setengah masjid menjadi murah kehilangan ceria.
Kenapa? Para jemaah pun faham, bahawa orang itu dan ini adalah orang pihak A, dan orang itu dan ini adalah orang pihak B. Cerita begini sudah lumrah di masjid dan surau.
Setahu saya, kemeriahan sesebuah masjid hanya apabila kumpulan itu tidak menonjolkan ciri pusat yang nyata. Kumpulan ini hanya seronok memegang jawatan, tetapi jenguk masjid dan surau adalah rutin yang melelahkan. Ada yang kata, mereka ini hanya suka cari nama apabila datang pembesar ke masjid atau majlis besar Maulidul rasul, Israk Mikraj dan majlis penyampaian bantuan kepada orang tertentu [yang dipilih].
Kutbah Jumaat, pada masa sebelum menjelang Bersih 2.0 digunakan secukup-cukupnya untuk membantai kumpulan bersih. Bermacam tuduhan dilemparkan. Sayangnya, kutbah yang dianggap wacana ilmiah itu tidak ada sesiapa yang membalas balik.
Sebabnya, jemaah diminta dengar dan taat!
Inilah antara episod yang dijangka akan berlaku esok. Kerana esok hari Jumaat. Dan mereka yang tidak suka mendengar kutbah propaganda begitu akan memilih masjid yang nadanya lain. Mungkin di Lembah Klang mereka akan memilih masjid di Selangor.
Atau di KL ini mereka memilih masjid Pakistan atau Masjid India. Tak faham tak apa, sebab tak sakit hati mendengar kutbah yang sudah diset demikian rupa. Tengoklah nanti. Apa pun ini hanya andaian dan telahan saya peribadi. Jika saya pilih Masjid Pakistan, saya tidak tahu menahu isi kutbah di masjid lain. Kecuali saya hubungi rakan-rakan lain untuk mengetahui tema kutbah hari esok.
Diharap pihak jabatan tidak menyalahgunakan masjid sebagai ruang untuk memecahbelahkan umat. []

No comments:

Post a Comment