Friday 27 April 2012

TENTANG PULAU BESAR MELAKA

BIASANYA ketika menyambut maulidul rasul, di pulau mistik ini diadakan upacara tahunan iaitu majlis doa selamat, upacara menaikkan bendera Sultan Ariffin Syeikh Ismail. Biasanya satu majlis kenduri diadakan di situ, kerana panitia yang mengadakan upacara itu memang mempunyai dana baik daripada sumbangan orang ramai atau individu seperti misalnya Wakaf Dharga Bhava.
Majlis di Pulau besar itu dihebahkan melalui sebaran surat makluman di masjid India Kuala Lumpur. Biasanya rombongan besar akan berada di Melaka bagi meraikan majlis yang istimewa itu.
Selain itu terdapat makam Syeikh Yusuf as-Siddiq dan abangnya Syeiklh Ibrahim Abdul Qadir.
Menariknya Pulau Besar ini pada tahun 1981 satu operasi peruntuhan makam cuba dilakukan oleh pihak berkuasa Negeri dengan alasan untuk membasmi amalan tahayul dan khurafat.
Pelik juga andainya Pulau Besar dijadikan sasaran, sedangkan di Melaka sendiri ada beberapa tempat yang sering menjadi tumpuan dan sebutan kalangan spiritual yang memburu keperihalan mistik. Makam di Tg.Tuan walaupun berada di Port Dickson, Negeri Sembilan, ia boleh dikatakan hampir dengan Melaka, dan di situ konon terdapat kubur Parameswara. Operasi membanteras khurafat dan tahayul berkaitan sebuah kubur yang dianggap keramat pernah dilakukan di situ. Sebaliknya keramat Sg Udang di Pengkalan Kempas, Negeri Sembilan tidak kurang hebatnya menjadi tumpuan penziarah.
Ketika operasi peruntuhan makam dilaksanakan (1991), mengikut sumber mistik, bulldozer telah meranapkan makam-makam yang ada. Operasi seperti seolah-olah gerakan Wahabi sedang menular di pulau itu. Sedangkan dalam sejarah silam, gerakan Wahabi pernah berlaku di Sumatera ketika Perang Paderi melibat Tuanku Tambusai dan kelompoknya.
Gerakan merobohkan lokasi tumpuan yang disifatkan sebagai tumpuan ahlul bid'ah dan khurafat itu kemudian mendapat perhatian masyarakat di luar.[]

No comments:

Post a Comment